Wie wil ook anders leven?

  • Mart

    Hallo Jason en alle anderen,

    Interessant dat je in Scandinavië hebt gezeten, ik herken je gevoel. Ook wat betreft tot FortunaVerde, het komt op mij niet realistisch over.

    Ik ben een man van 48 en heb jaren een biologisch tuinbouwbedrijf gehad van 15 Ha.

    Ik heb zelf een paar jaar in Frankrijk en 2X een periode van ong. 8 maanden in midden-Portugal gezeten. Ik deel je mening alleen niet m.b.t. het water. Ik heb veel gronden bekeken en ik denk dat het vooral belangrijk is niet in het zuiden te gaan zitten (te droog) en niet in het noorden (te nat). Daarnaast is het noodzakelijk genoeg water in de grond / putten / bronnen te hebben zitten. En dat is heel goed mogelijk. Ik moet mijn tuin in NL nu ok al een tijdje voorzien van water terwijl vrienden in midden-Portugal teveel water hebben.

    Ik zou erg graag met anderen iets willen opzetten in een zuidelijk oord. Ikzelf ben echter wel behept met het gegeven dat er financieel iets binnen moet komen. Anders wordt het kauwen op een rietje of kamperen waar ik geen zin meer in heb. Als er mensen samen iets realistisch willen opzetten zou ik in contact met jullie willen komen.

    p.s. ik ben niet echt iemand die de veiligheid op zoekt….hihi.

  • Mart705

    Heel goed maar met FortunaVerde een bijeenkomst organiseren ……….? Die tijd is geweest.

  • lineke

    dag Jannie,

    Ik kwam toevallig op deze site, ben allang zoekende naar “iets”

    op sites, om dichter bij de natuur te zijn en dat niet zweverig.

    het blijft moeilijk om het onder woorden te brengen voor me.

    jouw tekst sprak me aan, vrijheid en geen moeten , afzonderen en delen.

    dat alles , met open hart.

    Ik hou van hard werken, om dit ook uitvoerbaar te maken, moet je gewoon je handen uit je mouwen steken.

    ik sta nu op een kruispunt, m'n huisje verkocht en alles wat daar mee te maken had.

    Dus alleen nog een potje met geld en een kampeerbusje.

    gewoon maar gedaan anders gebeurde het niet.

    spannend, niet handig zo voor de winter. 15 november overdracht, dus dan moet ik vertrekken.

    wilde naar het zuiden, maar veel campings zijn dicht om er te komen.

    Duitsland trekt me ook aan en vandaar mijn reactie.

    ik ga een heel verhaal opschrijven zonder te weten of jullie daar nog zijn of wat dan ook.

    wacht eerst een reactie af, dat lijkt me een beter idee.

    ik hoop dat ik dat van je krijg,

    een groet van Line

  • lineke

    ik reageer nu op mijn eigen stukje.

    ik dacht dat degene waar ik op reageerde dat alleen te lezen kreeg.

    dat is dus niet zo.

    zijn er nog wel mensen op deze site?

    het blijft voor mij iets vreemds om zo te communiceren.

    dan even algemeen, leuk als iemand reageert, die een idee voor me heeft, waar ik kan “zijn” in de winter nov. 2011.

    Zijn er nog meer overwinteraars in een kampeerbus die bijv op een staatsbosbeheer terrein willen overwinteren?

    we maken een vuur s'avonds en brainstormen over plannen en wensen die we hebben.

    voor mij handiger als je elkaar echt “ontmoet”, lichaamstaal zegt veel.

    ben benieuwd!

    groet van Line

  • lineke

    dag ruud.

    heb je al reacties gehad?

    Ik zoek iets voor de winter nov 2011.

    kan veel, verbouwen enz. plannen genoeg.

    een reactie van jouw zou ik leuk vinden.

    dan kunnen we het verder wat uit diepen.

    een groet van Line

  • benjie

    lineke Schreef:

    ——————————————————-

    > dag ruud.

    > heb je al reacties gehad?

    > Ik zoek iets voor de winter nov 2011.

    > kan veel, verbouwen enz. plannen genoeg.

    > een reactie van jouw zou ik leuk vinden.

    > dan kunnen we het verder wat uit diepen.

    > een groet van Line

    beste lineke

    ben je nog opzoek naar een plekje voor november ?

    woon in noord oostenrijk en altijd plek plaats tot nu toe

    vriendelijke groet

    benjamin smit

  • benjamin benjie

    lineke Schreef:

    ——————————————————-

    > dag Jannie,

    > Ik kwam toevallig op deze site, ben allang

    > zoekende naar “iets”

    > op sites, om dichter bij de natuur te zijn en dat

    > niet zweverig.

    > het blijft moeilijk om het onder woorden te

    > brengen voor me.

    > jouw tekst sprak me aan, vrijheid en geen moeten ,

    > afzonderen en delen.

    > dat alles , met open hart.

    > Ik hou van hard werken, om dit ook uitvoerbaar te

    > maken, moet je gewoon je handen uit je mouwen

    > steken.

    > ik sta nu op een kruispunt, m'n huisje verkocht en

    > alles wat daar mee te maken had.

    > Dus alleen nog een potje met geld en een

    > kampeerbusje.

    > gewoon maar gedaan anders gebeurde het niet.

    > spannend, niet handig zo voor de winter. 15

    > november overdracht, dus dan moet ik vertrekken.

    > wilde naar het zuiden, maar veel campings zijn

    > dicht om er te komen.

    > Duitsland trekt me ook aan en vandaar mijn

    hoi line ke. al weer

    woon sinds augustus nu op (proef) huisje gekocht in oostenrijk misschien wel iets voor jou tijdelijk of langer hele winter alles kan nog

    en opzoek naar mensen die kort of langere tijd kunnen helpen nog niet veel concreets maar samen kun je en doe je meer

    leuk klein dorpje mooie natuur veel zon weinig regen ook pas mijn eerste winter hier kouder ook soms dan nederland

    400 m2 tuin en een caravan ruim e plek , tuin huis/(schuur)

    2 slaapkamers met woonkamer alle voorzieningen inclusief houtkachels

    wie weet vind je dit wat om te proberen kunnen we elkaars eerst mailen en óf bellen natuurlijk tenzij je het niks vind of iets gevonden hebt je bent vrij om te staan waar je wilt met een camper

    paar uur max per dag werken samen alles in overleg 1 dag werken 1 dag vrij ook goed wat jij jullie kunnen willen

    ben 36 jaar

    gruss gott vriendelijke groeten benjamin smit

  • Rita

    leo oord Schreef:

    ——————————————————-

    > Hallo Jason

    >

    > Welke dingen vullen wij voor anderen in?

    > Mag een groep bepaalde leefregels voorstellen om

    > een samenleven mogelijk te maken waarin niet de

    > sterksten en de brutaalsten het grootste stuk van

    > de koek naar zich toehalen?

    > Zijn er meer lezers van dit prikbord die onze

    > tekst zouden willen reageren met op en

    > aanmerkingen?

    >

    > Met vriendelijke groet Léo

    Hallo Leo,

    dit bijvoorbeeld stoort me: “Zodra kinderen een jaar of 14 zijn kunnen ze zelfstandig gaan wonen. Was er daarvoor al de mogelijkheid om met meerdere volwassenen om te gaan nu kiezen de jongeren een mentor. Als ze nog iets willen met pa en moe dan is dat meteen kwaliteitscontact. Wanneer op een dag die jongeren willen gaan samenwonen, dan kan dat.”

    dit vind ik moeien met een gezin,

    dienen pa en moe dan nog enkel om hen te onderhouden?

    wat met hun studies?

    op 14 jaar wordt er een wissel op hun toekomst getrokken.

    groet van Rita, ook vanuit Portugal.

  • ruud trendy-ls@planet.nl

    Lineke,

    Kan je mij mailen via trendy-ls@planet.nl

    heb eventueel een mooie pipowagen vrij gekregen voor de winter! www.labalade.nl

  • detnol72

    Wij hebben in 1999 Nederland achter ons gelaten en sinds 2008 wonen we in Slowakije op een boerderijtje met 10 ha grond. We leven zoveel mogelijk van het land, eigen groenten, melk, kaas, eieren, water, fruit, noten - we hebben misschien een soberder maar denk in tevredener leven dan menig mens die in het jachtige westen woont. Wat impressies vind je op onze blog Persoonlijk vind ik ons heel erg rijk met een eigen stek, grond, vee, voldoende inkomen om bijv. de ziektenkosten verzekeringen en onze stroomrekening te betalen, frisse lucht, minder stresss… Bij onze boerderij hebben we ook een bijzondere camping - vaak krijgen we hier gasten die net als wij waarde hechten aan respect voor de natuur, respect voor onze medemens en genieten van het eenvoudige boeren leven. Volgend jaar gaan we ook een workshop Leven van het land houden, misschien wat als introductie voor de toekomstige zelfvoorziener?

    Wonen in Slowakije is misschien voor zelfvoorzieners een interresante optie - hier kan je redelijk betaalbaar een stekje op het echte platteland vinden en het klimaat is prima voor gewas en vee. Als je vragen hebt kan je ons natuurlijk altijd mailen (zie e-mail adres op de camping website).

    groet Ben