Wie wil ook anders leven?

  • leo oord

    Hallo Jason

    Welke dingen vullen wij voor anderen in?

    Mag een groep bepaalde leefregels voorstellen om een samenleven mogelijk te maken waarin niet de sterksten en de brutaalsten het grootste stuk van de koek naar zich toehalen?

    Zijn er meer lezers van dit prikbord die onze tekst zouden willen reageren met op en aanmerkingen?

    Met vriendelijke groet Léo

  • vega

    Hallo Leo,

    Ik vind jullie website duidelijk en interresant.Vind niet dat jullie mensen iets opleggen.Maar ja,sommige mensen doen aannames.Zonder eerst te vragen.Ik heet Joop,en er werd aangenomen dat ik een man ben.Er zijn ook vrouwen die Joop of Jopie heten.En zo is het met de tekst van jullie website(of de mijne) ook.Dus,ik zou tegen Jason willen zeggen:eerst goed de tekst lezen,dan vragen en daarna pas oordelen.Maar ik denk,dat de meeste mensen jullie website,net als ik,interresant vinden.

    groetjes,

    Joop

  • jannie

    wij wonen in Duitsland waar d egrond betaalbaar is de mensen vriendelijk en er nog rust is.

    Eigenlijk willen we ook een grote boederij kopen om zelfvoorzienend te zijn.

    Nu we hier wonen horen we via via de betere plekjes.

    Maar een boederij die groot is moet onderhouden worden plus alle werk er omheen.

    Misschien een idee om gezamelijk wat te gaan doen op dat gebied, we houden wel van vrijheid geen moeten , willen met zonnenergie, moestuin, etc… zelf ons eten verbouwen.

    En graag ook een stuk privacey maar dat kan als je genoeg ruimte hebt dan kun je delen en ook je afzonderen.

    GR jannie

  • leo oord

    Hallo Joop m/v

    Dank voor je prettige woorden.

    Waar vinden we jouw website?

    In ons ecodorp is op termijn plaats voor een paard of ezel. Niet voor het werk op het land maar wel voor vervoer van een en ander. Hoeveel ruimte is er nodig voor wei en grond voor voer? Kan ik daarover ergens informatie vinden?

    Van hier uit Portugal een fijn weekend Léo

  • Suzanne van Overbeek

    Ik ben al een aantal jaar op zoek naar een “ ruimte” waar ik in harmonie met de natuur

    en andere mensen kan leven. Eerst ben ik gaan netwerken via Hyves, Facebook, op school (werkte op het Helicon als

    Docent In-en Outdoordesign), via-via, kortom, ik geloof in iets waarvan ik dacht dat dat binnen korte termijn toch te realiseren moe(s)t zijn.

    Heb me verdiepd in Transition Town, de wethouder van de Gemeente waar ik woon een voorstel gedaan.

    Tot op heden heeft het niets opgeleverd. Ik zou zo graag mijn energie willen geven aan dit project.

    Wie heeft er realistische plannen?

    Ik heb zelf gedacht aan een woonruimte in de natuur (woonboerderij) waar ik kan wonen, samen met anderen,

    voedsel kan verbouwen, workshops kan geven (www.ateliermimosa.nl), kortom, ik heb wat te bieden,

    en ben niet bang van vieze handen,

  • leo oord

    Voor elkeen die met dit soort ideen rondloopt: kijk eens naar de video op: postpeakliving.com

    groet Léo (www.fortunaverde.eu)

  • Zosten

    Sorry hoor, je bedoelt het wel goed maar dat laatste zinnetje stoort me.

    Diervriendelijk produceren? Dat bestaat niet. De mens wilt altijd profiteren van dieren.

    Ipv zichzelf te verbeteren en nieuwe ongekende kennis op te bouwen neemt men graag de makkelijkste weg.

    Op kosten van dieren en dat is altijd leed maar 't brengt helaas heel veel geld op!

    Misschien denk je “die is goed gek”, ok kan ik best inkomen.

    Als je er nu en dan eens over nadenkt en meer en meer gegevens opzoekt dan zal je geleidlk aan snappen wat ik bedoel.

    Wil je ECO zijn en goed groen dan begin je net zoals de moderne snelgroeiende groep positieve mensen met plantAARDIGE voeding.

    Kijk op wwwdotsuprememastertvdotcom

    Grtz

  • CH

    sept 2010

    Zelfvoorzienend leven,anders leven zou te betekenen kunnen hebben,

    1 eigen vuilverbrander, in de tuin of buiten,

    en een deel binnen in huis,afval wat branden kan ,warmte in huis,voor winter

    bewaren.

    2 water,een waterput of bron met filter erin,gedraaid filterdeel,wat eraf

    kan zodat men dat kan schoonmaken,koken het water daarna.eigen water.

    3 elektra,via zonnecel of solarpanelen,niet op het dak maar wel in omgeving,

    torentje gewijs deel,zodat elektravoorziening zo in orde is.

    4 eigen groentetuin of volkstuinen bijeen in de omgeving,appelbomen bijeen

    (bestaande delen bijeen alle overschotten die er zijn in de omgeving plaatsen bijeen,

    rest is overbodig,teveel ect).

    Zelf eigen groenten inmaken,suiker en zoetig,kruidige groenten fruit mengsels met

    wat kruiden wat bijelkaar past.

    5 verder kan men zelf eigen zeep maken,en klovenzalf,jam,fruitsap,ect..

    wol spinnen,of katoen bijeen of via een weefmachine,brei of haakmachine,

    zelf verf maken met natuur kleuren vooral herfst kleuren,met olieachtige planten

    en kleuren bijeen mengen dan is er verf olie of plakkaatverf het verschil,

    ecoline via de inktbes planten.

    Melk van de koe,zelf een kaas maken en zuivelprodukten eigen processen in

    de omgeving,via streekprocessen zelf in eigen onderhoud voorzien is al bezig

    is al wat de natuur en mens machine combi deed,echter het verschil is

    minder mensen hoe verder,dan is dat de wetenschap wel zo gaat men verder.

    Hobbypakketten kan men samenstellen en leeswerk bijeen,niet alles is een

    kwestie van terug naar de natuur,integendeel,echter de pulp wanstalt wirwar

    van verbindingen terugdringen is een andere strijd.vb.

    De copy duplica strijd tijdperk is al in volle gang.helaas.teveel van hetzelfde.

    De mensheid die over is zit met overschotten die kan men eerst zelf verwerken,

    zodat dat op zich niet het probleem is.De overschotten die ontstaan

    terugdringen is een reactie strijd die heden nog domineerd overheerst die

    cultuur men is zich niet bewust van wat gaande is,probeert men zolang mogelijk

    vol tet houden.Echter de water en elektra voorzieningen als die kapot raken

    is dat zo wel te regelen vb.en vuilnis zelf regelen ook wel,vuilverbranders in eigen

    omgeving die nog werken,en anders eigen voorzieningen zelfvoorzienend deel

    ervan maken kon kan ook.vb.Het proces mensheid in stand houden wordt

    vaker onderschat door de extra heropleefstrijd via copy aarde,helaas dat is wat

    gaande is,overschotten zijn al langer het euvel.vb.van alles is teveel in

    plaats van te weinig,Bestrijden van deze effecten zijn nog niet geregeld

    met hoopt dat in de komende tien jaar wel te realiseren vb.wie weet lukt dat.

    Dit nog omtrent zelfvoorzienend leven.hoe dat heden kan zijn en niet.hoeft vb.

  • ruud

    Susanne,

    las je advertentie omtrend zelfvoorzienend wonen.

    Ik bezit in de Creuse een kleine boerderij met 2ha grond en 2 piowagens, temidden van bossen en weilanden en geen indirecte buren. Heb het 7 jaar in bezit en al die jaren aan het verbouwen in de vrije tijd die ik vrij kan maken. Wil met dit mooie huis en omgeving meer gaan doen want leegstaan is zonde.Heb jij ideen? Ook een mooie plaats om een cursus - workshop ect. te organiseren.

    Vg: Ruud

  • rene

    Hoi nathalie,

    Weet jij wat er speelt thuis bij je ex?

    gr rene