Wie wil ook anders leven?

  • Sander Wenink

    Eind 40 ben ik ,man, gescheiden , vader van 3 kinderen….Sales manager bij een uitgeverij. Eigenlijk heb ik genoeg van deze materialistische manier van leven. Wil graag in de natuur een boerderij of camping beginnen in Nederland en proberen zoveel mogelijk zelfvoorzienend te leven.Zijn er mensen met deze zelfde wens of bestaan er sites met gelijkdenkenden/wensenden. Dan hoor ik dat graag!

  • zelfvoorzienend-leven

    Hoi Sander,

    Ik ben Irene, nog (net) studente. In brabant is ecodorp Tilburg bezig met het opzetten van een ecodorp dat nog gebouwd moet worden. De mensen die hierbij betrokken zijn (waaronder ikzelf) willen hetzelfde als wat jij wilt. Misschien interessant om een keertje heen te gaan? Op de site kun je de link vinden naar “natuurlijkwoneninbrabant”. We zijn in gesprek met gemeenten, en we hopen om voor het eind van het jaar een plek voor het dorp te hebben gevonden. Het idee is dat mensen hun eigen huis kunnen bouwen, of laten bouwen, maar dat het ecologisch moet zijn. Daarnaast willen we graag zelf zoveel mogelijk voedsel verbouwen. Een (mogelijk gezamenlijke) moestuin en hopelijk een boerderij die bij het dorp komt zorgen dan voor plaatselijk seizoensvoedsel. Uiteraard wordt dat voedsel dan ook ecologisch, biologisch en diervriendelijk geproduceerd.

  • Lo

    Hallo Sander,

    Heel fijn om te horen dat je ook uit deze benauwende maatschappij wilt stappen. Op je eigen manier kun je al heel veel doen, ook voordat je naar ecologischere leefomgeving verkast… kijk bijvoorbeeld op www.earthwareness.org voor meer mensen met dezelfde idealen als jij. Zelf werk ik bij Gezonde Gronden (www.gezondegronden.nl) een stadsorganisatie voor mensen zoals jij (en ik). Als je meer informatie wilt hebben kun je me ook altijd mailen, ik heb ondertussen wel zoveel informatie bijeen gezocht, daar zal vast wel iets voor jou bij zitten. Oja, heb je weleens gehoord van Anastacia? Kijk op: http://www.schildpadboeken.nl/. Groetjes Louise

  • biozonnetje

    Hallo,

    Ik voel me wel aangesproken door je oproep, zit in dezelfde levensfase als die jij beschrijft (eind veertiger- alleenstaand- twee pubers- ) en wil ook graag het roer omgooien….alleen zou ik dit liever in zonniger oorden doen (zuid frankrijk of noord spanje) waar nog volop ongerepte natuur is en er door de ontvolking op het platteland relatief gemakkelijker een betaalbare boerderij is te vinden om er zelfvoorzienend te leven. Mocht je interesse zijn gewekt of meer willen weten dan kun je me altijd privé mailen. Graag zelfs!

  • ykoning

    Hallo,

    Ja, ik wil ook anders leven- ik ben 41 jaar en ben milieukundige en bezig met de permacultuur opleiding. Dat is de opleiding om te leren om zelfvoorzienend te leven. Je leert bij deze 1-jarige opleiding om met de natuur mee te werken. En krijgt een zo praktisch mogelijk beeld wat zelfvoorzienendheid in de praktijk is. Voor mij geeft het inhoud aan het begrip “duurzaam” . De permacultuur is gebaseerd op drie ethische principes -waaronder

    “eerlijk delen” - Dit is het grootste probeem, in onze “samenleving” en ik ervaar dat zeker ook mijn eigen situatie. Wil je verder van gedachten wisselen hierover stuur mij dan een mail.

    Yvonne.

  • klomp

    Zelfvoorzienend willen zijn, heeft niet bij iedereen dezelfde betekenis. Ik zou dit ook graag willen, en ben met enige pogingen begonnen.

    Over deze simpele pogingen schrijf ik een weblog ik ben nog maar net begonnen er mee

    http://zelfvoorzienend.web-log.nl/mijn_weblog/2009/06/kookzak-wordt-k.html hierin kun je lezen wat ik eronder versta. En wat deze pogingen met mij en / of mijn gezin doen.

    Het materialisme heeft me nooit aangesproken, ook al glij je er langzaam toch in. Samen met mijn man run ik een hoveniersbedrijf.

    Ik ben zelf al 15 jaar ondernemer, en ik kan dat niet zelfvoorzienend noemen. Dus in mijn ogen is een camping beginnen nog niet zelfvoorzien, maar gewoon ondernemen. Dit zul je vast me me eens zijn, als je je door onze overheidsregeltjes hebt geworsteld. En gewoon ziet, dat onze overheid, hierin echt niet mee werkt. En zeker een camping geeft in nederland nogal veel regels.

    MIjn man zou ook graag meer zelfvoorzienend zijn, maar ik denk niet, helemaal zoals het wel mijn droom is. Hij ziet meer in eigen stroom op zien te wekken etc. Helaas geeft dat vooralsnog wat hoge investeringen.

    Ik zou zeggen bekijk de weblog maar eens, en wil je contact, kun je me via die weblog wel mailen.

  • Bert

    Beste Sander,

    Bij mezelf en veel van mijn vrienden en kennissen bemerk ik meer en meer een drang om het roer om te gooien.

    Zelf (eind dertig, relatie, kind van 1 jaar) droom ik er al lang van om anders en met nadruk simpeler te gaan leven. Een beperkt stuk grond, een aantal dieren, en een eenvoudig onderkomen. Werken om te kunnen kopen wat je werkelijk nodig hebt en niet meer dan dat.

    Echter, de stap daartoe neem ik niet. Meteen komen er bij mij allerlei bezwaren om de hoek als pensioen, ziektekosten, opleiding voor je kind, bereidheid van de partner. Tevens stel ik me serieus de vraag of ik zou kunnen zonder de luxe van een ruime vrijstaande woning, een auto, etc.

    En waar ik mee worstel: wat blijft er over van je huidige kring van mensen: verreweg het grootste gedeelte van mijn sociale contacten zijn van mijn leeftijd, relatief succesvol, jonge kinderen etc. Ik zou deze sociale contactebn niet graag verliezen maar heb toch sterk het gevoel dat dit zou gebeuren: bij een beslissing als hierboven plaats ik me duidelijk buiten deze groep en gedeeltelijk wellicht zelfs buiten ene groot gedeelte van de maatschappij.

    Mochten meer mensen dit lezen, en met dezelfde vraagstukken bezig zijn, of wellicht zelfs deze vraagstukken reeds hebben opgelost, ik zou ze graag willen horen. Want bovenal blijft bij mij het gevoel knagen dat de weg waar ik nu op zit niet de juiste is.

    Bert

  • Suzanne

    Dag Sander,

    Fijn om te weten dat er meer mensen zijn die geinteresseerd zijn in een natuurlijke manier van leven. Mijn droom is om een woon/werkplek te creeren met gelijkgestemden waar het mogelijk is om naar zelfvoorzienendheid toe te werken, en mensen kennis te laten maken met traditionele (sjamanistische) gebruiken.

    Zweethut, ceremonies, workshops organiseren, permacultuur etc.

    Misschien heb je hier wat aan:

    http://www.omslag.nl/wonen

    http://www.permacultuurnederland.org

    Warme groet, Suzanne

  • Annemiek

    Hallo Sander, heb je al iets gevonden? Wij zijn hier pas begonnen met een tuin op basis van permacultuur en zoeken mensen die af en toe mee willen helpen. Wat weet je van tuinieren?

  • leo oord

    Hallo

    Wij zijn een poos terug verhuisd naar Portugal. Daar willen we nog steeeds een ecodorp starten. Lees: www.fortunaverde.eu.

    Voor al die mensen die denken over het maken van de overstap naar een meer zelfvoorzienend leven willen we op termijn oefen weken gaan organiseren. Wie wil nu al meedenken over deze soort Vakanties? We denken aan in de ochtend iets doen (tuin, hout, plukken van fruit, breien enz.) In de middag een meer inhoudelijke discussie of scholing over delen zoals een goede uitleg over permacultuur. In de avond gaan we genieten van een goede maaltijd, een sauna, muziek of gewoon kijken naar de zonsondergang en zwemmen in de rivier.

    We zijn in het stadje/dorp waar we vlakbij wonen een transitiontown begonnen.

    We wonen in noord Portugal in een deel met gigantisch mooie wandel mogelijkheden. Met erg veel groen door de grote hoeveelheid neerslag ;groente en fruitteelt kan het hele jaar en het is warm genoeg voor bananen op een beschutte plek.

    Laat eens wat horen. Léo