Wie wil ook anders leven?

  • Yula Altchouler

    Dag Leo (en de rest)

    Wat een mooie manier van leven hebben jullie gekozen!

    Ik zou graag met jullie in contact willen komen ivm een nieuw TV-programma van de RVU, waar ik nu aan werk. Wij volgen daarin de persoonlijke groei van mensen die actief stappen nemen naar een gelukkiger leven. Ik zou graag met jullie willen praten over de cursussen die jullie (gaan) geven.

    Bel of mail mij AUB voor een vrijblijvend gesprek 035-6771449

    yula.altchouler@rvu.nl

  • Ramon

    leo oord Schreef:

    ——————————————————-

    > Hallo

    >

    > Wij zijn een poos terug verhuisd naar Portugal.

    > Daar willen we nog steeeds een ecodorp starten.

    > Lees: www.fortunaverde.eu.

    > Voor al die mensen die denken over het maken van

    > de overstap naar een meer zelfvoorzienend leven

    > willen we op termijn oefen weken gaan organiseren.

    > Wie wil nu al meedenken over deze soort Vakanties?

    > We denken aan in de ochtend iets doen (tuin,

    > hout, plukken van fruit, breien enz.) In de middag

    > een meer inhoudelijke discussie of scholing over

    > delen zoals een goede uitleg over permacultuur. In

    > de avond gaan we genieten van een goede maaltijd,

    > een sauna, muziek of gewoon kijken naar de

    > zonsondergang en zwemmen in de rivier.

    > We zijn in het stadje/dorp waar we vlakbij wonen

    > een transitiontown begonnen.

    > We wonen in noord Portugal in een deel met

    > gigantisch mooie wandel mogelijkheden. Met erg

    > veel groen door de grote hoeveelheid neerslag

    > ;groente en fruitteelt kan het hele jaar en het is

    > warm genoeg voor bananen op een beschutte plek.

    > Laat eens wat horen. Léo

    Hallo Leo,

    Wat ik in jouw reactie lees klinkt als iets waar ik al een tijdje naar op zoek ben. Ik heb alleen nog wel een aantal vragen. Ik neem aan dat ik daarmee op de site terecht kan?

  • Alexander

    Een mid-life crisis? Zo werd het mij wel eens terloops gevraagd ,nadat ik mijn plannen voor een ecologische manier van leven had kenbaar gemaakt. Hoewel ik nog ver van mijn einddoel af ben heb ik inmiddels de eerste stap gemaakt en bouw ik aan een nieuw onderkomen in frankrijk waar ik tzt probeer zelfvoorzienend te kunnen gaan leven.

  • Albicilla

    Leuk, al die mensen met dezelfde soort dromen. Maar worden het ook plannen??

    Kijk eens op http://forum.zeitgeistmovement.nl/ - het discussieforum (onder “communicatie”). Daar zijn ook veel mensen die iets anders willen, zoals zelfvoorzienende dingen opzetten. http://forum.zeitgeistmovement.nl/index.php?topic=852.msg6181#msg6181

    Misschien een idee om eens een samenkomst te organiseren? Post gerust een berichtje daar. Altijd leuker met een groep dan alleen alles te moeten bedenken & uitvoeren! Volgens mij is het in je eentje ook veel moeilijker maar met een groep goed mogelijk en ook nog spannend! Het is wel belangrijk dat je elkaar dan leert kennen!

  • leo oord

    Heerlijk die zeitgeist.

    En dan ga ik naar zo.n site en wordt draaiierig van alle info….. MAAR technologie kan nooit het antwoord zijn. Want technologie is altijd in handen van mensen, en mensen hebben altijd hun eigen ideeen. De manier waarop nu in Zeitgeist een toekomst mogelijk wordt geacht dankzij de TECHNOLOGIE IS GROTE FOUT.

    Wij mensen kunnen samen vormen vinden om samen te leven De techniek is dan een reeks hulpmiddelen. Niet meer en niet minder en wanneer wij net als in het sprookje van Hans en Grietje in onze broodoven een keer geen brood baken maar dat ouwe wijf stoppen zal zij zeker niet roepen dat de techniek zo iets moois is.

    Voor mij is er in de toekomst een samenleving mogelijk waarin mensen bereid zijn samen te werken. En de produktie te delen. De manier waarop daarin techniejk eenn rol speelt is ondergeschikt. Groetjes Léo www.fortunaverde.eu

  • vega

    Ik woon sinds drie jaar in Hongarije.Bij mij staat één zijn met de natuur voorop.Geen machines,of overbodige luxe.Behalve de computer voor de broodnodige communicatie,heb ik geen apparaten of machines.Ik leef met mijn dieren in harmonie met de natuur.Interresse?Stuur even een email naar:ezelbrug@gmail.com

    Ik LEEF anders,wie wil ook anders leven?

  • leo oord

    Hallo Joop

    Terwijl heel veel mensen denken en dromen over een andere manier van leven zijn er maar erg weinig mensen die echt snappen dat het een kwestie is van doen. Gewoon doen. Zet die ene stap en dan rolt de rest vanzelf. Waarom dan toch is het vrijwel onmogelijk om mensen te treffen die snappen waarom het gaat. En net zo weinig mensen willen waar hebben dat het nu de hoogste tijd is. Nog even en de economie krijgt een tweede draai om de oren en die draai wordt zwaarder dan de eerste. Onze hele samenleving is afhankelijk van de aardolie. En nou net die grondstof is over de maximale produktie heen. Zodra de olie prijs gaat stijgen is het boot aan. Alles dat je dan niet zelf kunt maken wordt duurder. Voor mensen met ruim geld geen proleem. Maar voor al die mensen met een kleine beurs wordt het sappelen. En de weg naar de voedselbank is niet de makkelijkste. Zodra meer mensen daar gebruik van moeten maken zal de spoeling daar dunner worden.

    Late we hopen dat er binnenkort meer mensen de stap durven gaan zetten en we aan de slag kunnen met groepen die begrijpen dat overleven alleen mogelijk wordt in een groep die in staat is die dingen te maken die noodzakelijk zijn voor een menselijk overleven. Groet Léo

  • Saskia

    Hoi Bert,

    Wij zijn 31 en mijn vriend is 30 we hebben twee kinderen van 9 en van 1 jaar . Ik voel me al jaren niet meer thuis in deze maatschappij mijn oudste zoon zit momenteel op een Steinerschool en voelt zich er goed, maar mama haar kaarsje dooft langzamerhand uit in deze manier van leven.

    Ik volgde dit jaar de cusus permacultuur en las de boeken van Anastasia van Vladimir Megré zo kwam ik tot de constatatie dat ik niet gek ben maar wel op mijn pad zit, precies een oerinstinct dat van heel diep komt…ook ik ben van mijn omgeving( buiten de mensen van permacultuur) de enige die zo denkt( de meeste verklaren me dan ook gek, zeggen het juist niet).

    Wij hebben besloten om een jaar rond te gaan trekken, ik heb de regen en de grijze beton genoeg gezien, ik zou het graag ietsje warmer en vooral groener hebben en zoveel mogelijk zelfvoorzienend leven…wat ik denk toch wel met vallen en opstaan zal gebeuren. Ik had deze zomer een permacultuur experimentje in mijn kleine tuintje en dat geeft me ook wel hoop gegeven ook al gaan de planten in huis dood door mijn niet groene vingers toch heb ik mijn eigen groentjes kunnen kweken want als je zeff zaait en het zaatje ziet groeien creeer je zelf leven en niks is schoner dan dat.(om dan terug te zaaien van je eigen doorgeschoten planten, super is dat)

    Wij willen ecodorpen gaan bezoeken in de mate van mogelijk en hopen ergens een stuk grond te vinden waar we ons goed voelen kan in een bestaand of nog niet bestaand ecodorp zijn, kortom we willen gewoon wonen waar ieder zichzelf mag en kan zijn, ieder leraar en leerling is…de schone principes van de ecodorpen( de genomineerde ecodorp zin, mijn exuses hiervoor bij gebrek aan inspiratie)

    Zelf heb ik het ontzettend moeilijk momenteel dit is iets waar ik al zolang van droom en nu staat het voor de deur, het angstzweet breekt me uit, en bijna niemand uit mijn omgeving die me begrijpt…

    Volg je eigen hart niet dat van een ander, hoe moeilijk ik het nu ook heb ik weet dat ik juist zit.

    groetjes saskia

  • leo oord

    Saskia

    Succes op je zoektocht en blijf in jezelf geloven.

    Kijk eens op www.fortunaverde.eu en weet dat we deze tekst al 5 jaar geleden maakten. Tot nu toe geen medestander gevonden. En toch gaat het ons lukken om dit idee te realiseren.

    Groet Léo

  • natalie colijn

    hoi,

    wij willen rond een grote boerderij kopen , ik alleenstaande moeder 4 kinderen ,en nog twee allleestaande ,

    lijkt ons leuk om met jou ook kennis te maken ,

    misschien is he t ook wat voor jou en de kids.

    tot hores ,

    natalie