heb raad nodig

  • kenneth

    Hallo, ik ben Kenneth en ik ben 17 jaar. Ik woon in België. Ik volg nu wetenschappen wiskunde (8u) en volgend jaar zal ik naar de univ of hoge school gaan,… Mijn eerste keuze was piloot worden in het leger, 2e industrieel ontwerper; dan burgerlijk ingenieur architect. maar eigenlijk is mijn allereerste keuze niks studeren(misschien toch een (ev.korte) opleiding om eerst een kapitaal op te bouwen) en gewoon zelfvoorzienend te leven liefst in USA of Canada, want daar is er nog plaats.(met al deze vernippering hier). Ik kan emigreren naar de USA of Canada ( desnoods blijf ik in Belgie of Frankrijk) als ik industrieel ontwerper ben of burgerlijk ingenieur; anders niet. MAAR ik heb wel geld nodig voor een boerderijtje te kopen, etc. Wat zou ik doen om een boerderij met land te kunnen kopen? Wat gaan jullie doen als jullie te oud zijn om zelfvoorzienend te zijn?

  • PaulvanBruggen@Gmail.com

    Hoi Kenneth

    Ik ben zelf ook nog niet zo oud (18 jaar) en tob al een hele tijd met dezelfde vragen.

    Het is vervelend dat voor elke stap die je wilt nemen geld voor die stap staat. Ik zou het liefst gewoon mijn spullen pakken en erop uit gaan. Maar we moeten het zogenaamd wel reëel houden.

    Maarja wat is reëel. Het accepteren van deze levenswijze in deze maatschappij en een andere levenswijze uitsluiten, omdat niet iedereen elke dag die stap durft te nemen?

    Geld is een obstakel als je daarvoor kiest. Niet dat ik de oplossing erop weet. Maar wel weet ik dat alles mogelijk is, met of zonder geld.

  • Kenneth

    Ik heb eigenlijk niet gekozen voor geld. Ik ben geboren in wereld waar alles rond geld draait. Zonder geld kan niets van jouw zijn zoals een stukje grond. Wie heeft eignlijk het recht om mij te verbieden een stukje grond te hebben de aarde is toch van iedereen?

    Heeft nog iemand raad???

  • PaulvanBruggen@Gmail.com

    Klopt dat zal niemand hebben gedaan. Alleen de meeste mensen vinden het prima zo en zij die dat niet vinden zitten in hetzelfde schuitje als jij en ik.

    En het klopt dat de wereld van iedereen is, maar als dat daadwerkelijk zou worden toegepast zouden er geen regeringen en grenzen meer kunnen zijn.

    Niet dat dat iets slechts is, maar de wereld van zijn landen ontdoen is heel lastig denk ik. Dan zullen de leiders van landen iets voor hun zelf moeten zien te vinden terwijl zij nu zo goed als kan zitten, aangezien zij nooit door een crisis of wat dan ook zullen lijden. Zij zullen het zo lang mogelijk op die manier proberen te houden, en ook met die gedachte het volk beinvloeden door te zeggen dat ze moeten gaan stemmen of d.m.v. de media (wat ook een ontzettend grote rol speelt)

    Maar wat jij hier zegt: ‘'Zonder geld kan niets van jouw zijn zoals een stukje grond’'

    Zonder geld kan een stukje grond niet van jou zijn zeg je

    Maar hier zeg je: ‘'Wie heeft eignlijk het recht om mij te verbieden een stukje grond te hebben de aarde is toch van iedereen’'

    Dat is dus zonder geld neem ik aan?

    Verklaar je daarover is nader

  • kenneth

    de aarde was van iedereen. weet jij een antwoord op de vragen die ik gesteld heb in de eerste post?

  • PaulvanBruggen@Gmail.com

    Antwoord op deze vragen:

    ''MAAR ik heb wel geld nodig voor een boerderijtje te kopen, etc. Wat zou ik doen om een boerderij met land te kunnen kopen? Wat gaan jullie doen als jullie te oud zijn om zelfvoorzienend te zijn?''

    Wat je moet doen om een boerderij te kopen is, natuurlijk het geld ervoor bij elkaar krijgen, wat het lastigste deel is, en verder via internet, of zelfs deze site.

    Ik las net een post dat iemand in Hongarije (waar veel mensen iets zelfvoorzienends doen die uit deze westerse wereld komen, vanwege de goedkope prijzen voor land) nog iemand zocht. (UPDATE: Die persoon heeft net ook op jou post gereageerd!)

    En wat gaan jullie doen als jullie te oud zijn om zelfvoorzienend te zijn?

    Ik denk niet dat je er te oud voor kan zijn, maar je zal op een bepaald punt in je leven niet meer die stap kunnen maken (tenzij je het geld er dan voor hebt)

    Daarom moet je goed nadenken over wat je wilt doen, en dat in principe proberen te doen nu het nog kan.

    Je leeft altijd in het nu en nooit in het morgen, dus waarom nu niet achter je dromen aangaan. Maar wel wanneer je zeker weet dat het ook kan en lukt.

    Ik weet niet of ik zo je vragen goed heb kunnen beantwoorden aangezien ik het vanuit mijn perspectief bekijk dus als er iets onduidelijk is, niet klopt of je wilt(wilde) gewoon iets anders weten.

    Paul

  • vega

    Hallo Kenneth,

    Is het misschien een idee om eens een poosje mij te komen helpen met de verzorging van de dieren en de moestuinen.Dan kun je ervaren wat zelfvoorzienend leven is en misschien kan ik je adviezen geven daarover.Ik leef zelf al ruim zeven jaar op deze manier.Mocht het je erg goed bevallen in Hongarije,wil ik je wel helpen met het zoeken naar een voor jou geschikte boerderij hier.De boerderijen hier zijn betaalbaar,echter het levensonderhoud is vergelijkbaar met Belgie.

    Marjo

    www.ezelbrug.eu

    ezelbrug@gmail.com

  • kenneth

    Ik zou graag komen helpen als ik wat ouder ben (en financieel past het ook niet echt)

    alvast bedankt voor de steun en de raad die je me wil geven.

  • kenneth

    Bedankt voor de goeie antwoorden.

    Ik heb eigenlijk nog een vraagje (sorry dat ik zo lastig ben:S) stel er schiet iets in je rug als je vb.65 bent en je kan met moeite nog rechtkomen uit je zetel; hoe ga je dan overleven? Heb je mss een pensioen bij een gespaard in de loop der tijd of…

    grts Kenneth

  • PaulvanBruggen@Gmail.com

    Ik ben blij dat ik je goeie antwoorden kan geven!

    Zelf denk ik dat als je het nu munt op het zelfvoorzienende leven dat wanneer je ziek wordt (ernstig ziek, kleinere kwalen zijn met de juiste kennis van natuur ook nog steeds te genezen, hoef je geen jarenlange opleiding voor te doen) dan is het einde spel. Tenzij er een tijd komt dat het ziekenhuis, een ‘'bedrijf’' (om het zo maar te noemen) van de mens wordt en dus iedereen zal helpen die daar ziek naar binnen loopt ongeacht verzekering of wat voor bullshit, omdat dat het menselijke is om te doen. Maarja veel mensen denken voor wat hoort wat.

    Hetzelfde geld voor als je je been breekt ofzo, dan kan je vrij weinig meer (logisch) maar qua genezen natuurlijk.

    Zolang het is geregeld als het nu is, maar je toch zelfvoorzienend wilt leven, is het een kwestie van ‘'Get rich or die trying’'.

    Het is of 5 jaar zelfvoorzienend leven waarna je ziek wordt, maar wel die vijf jaar hebt gehad, of tot je zeventigste hier leven en alleen maar spijt kunnen hebben gehad.

    MAAR! Dit alles is vanuit mijn perspectief geschreven en hoe ik het zie, wellicht niet hoe jij het ziet!