zelfvoorzienend leven / wonen in oude boerderij

  • natuurliefhebber76

    Beste lezer,

    Bedankt voor de getoonde interesse in mijn bericht. Ik zou graag willen weten of er hier ook mensen zijn die het voor elkaar hebben gekregen om met een “ gewoon salaris” en een gewone baan een mooi huis of oude boerderij te bewonen in Nederland met een flinke tuin of stuk grond erbij. Mijn grote droom is om ooit zelf een oude boerderij te bewonen met een stukje grond, kippen en een moestuin. Ook zou ik zelf een geit willen houden en verder zoveel mogelijk zelf willen doen. bijvoorbeeld zelf brood bakken, meubels en huisraad van de kringloopwinkel, jam maken van vruchtbomen in de tuin. Zijn er hier meer mensen die zo leven met een gewoon inkomen? Ik ben een vrouw van 33 en ik werk als receptioniste, geen topbaan dus!… als ik mijn droom aan mensen voorleg is eigenlijk steevast de reaktie“ jaaahaaa dat wil ik ook wel, maar daar moet je een boel geld voor hebben!” meestal volgt dan daarna nog: of flink erven of een rijke man trouwen!… Hebben zij gelijk en moet ik mijn droom maar aan de kant zetten of kan het ook op een andere manier. En hoe zou ik dat dan eventueel aan moeten pakken?Ik ben bereid om veel zelf te doen ( onderhoud enzo, schilderen) en het hoeft natuurlijk allemaal niet luxe te zijn. Ik ben benieuwd of ik reakties krijg en sta voor veel suggesties open.

  • VRIJE BOER

    hallo,

    het kan zeker wat jij wilt ik woon in noord nederland heb een baan en heb ernaast een kleine bio boerderij waar ik voor eigengebruik voedsel produceer een groente tuin aardappels scharrel kippen schapen en een kalf welke ik opfok tot melkkoe zodat ik ook eigen melk kan produceren

    hier in het noorden zijn er wel plekken te koop met een leuk huisje en een lapje grond van ongveer 2000m2 hierop kun je genoeg verbouwen voor je zelf

    en is er ook nog plaats voor wat dieren

    groeten partime bioboer

  • Yula Altchouler

    Beste Natuurliefhebber!

    ivm een nieuw TV-programma van de RVU waarin wij mensen volgen die hun geluk in eigen hand nemen, zou ik graag met u willen spreken. Ik ben benieuwd of uw droom al een beetje werkelijkheid wordt. U kunt mij bellen of mailen voor een vrijblijvend gesprek.

    035-6771449

    yula.altchouler@gmail.com

    Groet, Yula Altchouler

    De RVU onderscheidt zich door het maken van betrokken programma's op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en educatie.

  • Peter

    Hoi,

    Ik herken jouw wens. Ik wil het zelf ook graag. Wat een beetje het punt is dat daar waar het vastgoed goedkoper is de werkgelegenheid minder is. En niet alleen de werkgelegenheid maar ook diverse voorzieningen. Daar komt bij dat je meer zal moeten gaan reizen, wat ook zo een prijskaartje heeft. Ik ben wel tot de ontdekking gekomen datje de grootste kans op een betaalbaar stukje vastgoed in noord-oost Groningen kan vinden. Maar ik blijf ook zoeken hoor!!

    groeten, Peter

  • Thijs

    Ik woon nu een jaartje in Ost-Friesland een 60 km over de grens. De beste kans om een beetje betaalbaar aan land te komen is vlak over de grens. Je moet natuurlijk wel met je reistijd rekening houden maar daar krijg je wel een hoop voor terug een boerderijtje met een 30.000 m2 heb je hier al voor rond de ton. Je moet dan natuurlijk niet teveel comfort verwachten maar dan heb je wel de kans om te leven van je eigen land.

    Groetjes Thijs,

  • evs

    Beste …,

    Het is of ik mezelf hoor!! Geweldig om nog zo iemand te horen met dezelfde dromen. Ik ben 20 en heb deze droom nu al vele jaren. Ik zal hem uit laten

    komen al is het het laatste wat ik doe. Ik heb nu een eigen moestuin bij een tuinvereniging, maak jam, bak brood van graan, ik spin wol en vlas en weef, ik naai met ondersteuning eigen kleding, en ben altijd graag creatief bezig. Dit is niet bedoeld om op te scheppen, maar om duidelijk te maken dat je zonder een woning in de natuur ook zo kan leven.

    Mijn tuin is gewoon van een tuinvereniging waar ik een grote tuin voor maar 45 euro per jaar huur. Ik denk echt dat waar een wil is ook een weg zich opent. Mijn droom is om later een leuk huisje te hebben in de natuur met twee melkgeiten en een moestuin. Ik weet nog niet waar ik ga wonen maar ik wens u veel succes met uw droom.

    groeten,

    evs

  • patrick

    hallo.

    nooit je dromen laten varen hoor.

    er zijn meer mensen die hier naar verlangen.

    maar ik denk hier in nederland dat het wel minder gemakkelijk gaat.

    wij zelf willen over enkele jaren naar het buitenland gaan.

    er zijn nog landen waar je relatief goedkoop een groot stuk grond kan kopen.

    maar het is wel een grote stap.

    we leven tegenwoordig al zelfvoorziend door het hele jaar uit de moestuin te kunnen eten.

    nu willen we nog zonne panelen en een regenwater reservoir aanleggen voor het millieu te sparen op alle mogelijke manieren. maar het liefst gaan we terug naar basic en dan zonder alle luxe maar puur van de natuur leven.

    groetjes uit zeeland

  • ruud

    Ben in het rijke bezit van een natuurstenen boerderijtje in de creuse-limousin en wil daar zelfvoorzienend gaan wonen omdat ik Nederland “zat”ben en nodig aan een andere uitdaging toe ben.Plannen-ideen?

  • joke

    Hallo Ruud,

    Wat fijn dat je een boerderijtje in Frankrijk gevonden hebt.

    Ik lees net jouw stukje wat je bijna 1 jaar geleden plaatste.

    Woon je er inmiddels en is het je gelukt om zelfvoorzienend te gaan leven?

    Het lijkt me een ideale manier van wonen en leven.

    Ben zelf ook op zoek naar een mogelijkheid om dit te realiseren.

    Heb jij misschien een tip voor me of kun je me je eventuele ervaringen mailen?

    Tot slot wens ik je een mooie dag en verder een goed leven.

    Hartelijke groeten,

    Joke.

  • ruud trendy-ls@planet.nl

    Joke,

    Leuk dat je reageer maar kan je me prive mailen? trendy-ls@planet.nl