Hallo lezers,

Omdat ik ook benieuwd ben naar de vorderingen van anderen, hier een bericht van mij met update vergeleken met mijn eerdere berichten, zie hieronder.

Een auto heb ik niet meer, alles met fiets, de benenwagen en ov. Bevalt me prima overigens.

Inmiddels heb ik kunnen genieten van biologisch geteelde tomaten, sla, andijvie, uien, courgette, pompoen, bramen, frambozen, aardbeien, appels, rabarber, aardappels en wel 15 soorten kruiden!!

De volkstuin bleek te groot en dus te zwaar werk, alle gewassen staan sinds dit voorjaar bij huis. Lekker dichtbij en makkelijk! De regenton is geplaatst en een 2e compostvat.

Qua opzeggingen en bezuinigingen ben ik aardig bezig en ik mis niks. Het is niet alleen voor het geld maar aan zo weinig mogelijk vast willen zitten.

Ondertussen is er in de buurt een heuse ruilhandel en gratis klusondersteuning ontstaan. Een paar buren nemen materialen van de straat mee in hun auto en geven dit aan een ieder die het gebruiken kan. Ook helpen ze bij elke klus met advies of gereedschap waardoor ik dat niet hoef aan te schaffen. Ik ben bezig van afvalhout een kapstok en een kruidenrek te maken, hulp inroepen gaat makkelijk en op die manier heb ik het vertrouwen dat je meer zelf kunt doen. Over een regenwatersysteem voor toilet en wasmachine wordt ook al gesproken. Elkaar groenten of een maaltijd geven is ook zomaar van de grond gekomen, we helpen elkaar en het voelt goed.

Wat betreft elektra verbruik geniet ik van 4 olielampen die het prima doen elke avond.

Het allerleukste vind ik de kruiden, die ben ik aan het drogen om in de winter te kunnen bewaren. De geneeskrachtige werking gebruik ik wanneer nodig en het werkt prima en is smaakvol. Naast een aantal soorten cosmetica maak ik nu ook hoestdrank, drankje tegen maagpijn en wondzalf uit de natuur.

groeten, Mariska

Datum: 20 februari 2013 17:09

Hallo iedereen,

De meeste berichten gaan over zelfvoorzienend leven in het buitenland. Allemaal leuk om te lezen en interessant als je de mogelijkheid hebt om te vertrekken. Maar wie is zelfvoorzienend in NL/B of probeert dit? Wat doe je zoal? Waar loop je tegen aan?

Ik ben net begonnen (vr, 40 jr) : moestuin, windowfarming, besparen op vaste lasten, abonnementen opzeggen, vaker lopen/fietsen dan de auto nemen, geen eten weggooien maar invriezen, overal LEDlampen en een enkele olielamp, kachel uit want liever een vest aan, zelf brood bakken, zelf compost maken, suikervrije dingen bakken, biologische inkopen doen, alleen kopen wat ik echt nodig heb, gezichtsmasker zelf maken, verpakkingen hergebruiken, dagelijks bezig met dit en de bewustwording, en veel heel veel informatie hier over lezen.

groene groetjes van Mariska

20 september 2012 18:30

Hoi allen,

Leuk dat velen plannen hebben om zelfvoorzienend te zijn in het buitenland. Omdat ik tijden terug een huisje heb gekocht, kan ik niet weg uit NL en verkopen gaat in deze tijd haast niet. Maar zo erg vind ik dat niet. Ik probeer het gewoon hier!

Mijn tuintje aan huis begint steeds voller te raken met kruiden, fruit en groenten. Het begin van een composthoop is ook al gerealiseerd. Binnenkort ga ik kijken voor een volkstuintje dat ik kan overnemen.

Werken doe ik zo weinig mogelijk voor een baas en zoveel mogelijk voor mezelf.

Tv heb ik opgezegd want er is toch niets op en de leukste en leerzame filmpjes van echte mensen en dieren staan gewoon op you tube.

Oude benzine slurpende auto ingeruild voor een goede en zuinige auto op lpg. (misschien niet milieubewust maar beter voor de portemonnee…)

Oude spullen gaan naar de kringloopwinkel en als ik wat nieuws nodig heb, kijk ik daar ook eerst.

Plannen zijn nog: regenton op de regenpijp, windmolen op het dak, PV panelen, alle seizoenen eten uit de tuin, rest van de oogst verkopen, op vakantie naar zelfvoorzienend dorp in België/Frankrijk om meer te leren.

Het lijkt me leuk om in contact te komen met anderen in bijvoorbeeld N-H die zich hierin herkennen.

groeten, Mariska