bewaartips voor pompoenen gevraagd

  • dezevenkruiden

    Uit onze groententuin heb een aantal pompoenen die ik graag zo lang mogelijk wil bewaren. Ze liggen tot nu toe op de veranda van mijn huis. Echter, wij wonen in Hongarije, de winter komt eraan en het vriest inmiddels. Ze zullen gaan bevriezen denk ik. Wie heeft er tips om ze zo lang mogelijk te kunnen bewaren. Bedankt voor jullie tips.

    bericht gewijzigd i.v.m. verouderde info

  • vega

    Hallo,ik woon ook in Hongarije,en leef zelfvoorzienend.Van de Hongaren heb ik geleerd om de pompoenen in de leemkelder te bewaren.De pompoenen op de leemgrond leggen,niet op planken of zo.Denk,als deze pompoenen al vlekken hebben,je er het beste pompoencompote van kunt maken,heb je zeker de hele winter plezier van.Aangezien ze al vlekken hebben,kun je ze niet meer zo bewaren.Succes er mee!

    Joop

  • dezevenkruiden

    Dank je, Köszi, Joop. Het punt is dat wij op dit moment nog een ontoegankelijke kelder hebben onder de stal die nog verbouwd gaat worden… Als hij bereikbaar was dan is dat inderdaad ideaal. Maar dat gaat niet.

    Het heeft op dit moment al zo hard gevroren dat ik ze als verloren beschouw. Volgend voorjaar nieuwe planten, het groeit toch “als kool” :-)

    Ik vond het zo kleurig staan die feloranje dingen.

    Groetjes en alvast prettige feestdagen gewenst,

    ook voor alle lezers van dit berichtje.

    gewijzigd i.v.m. verouderde info

  • vega

    Graag gedaan Asztrid,

    Misschien leuk om eens ideeen uit te wisselen over het zelfvoorzienend leven in Hongarije?

    Jullie ook fijne feestdagen toegewenst.

    Joop

  • Marjan

    Hallo, ik hang ze in oude netjes (van uien en aardappelen) aan een stok in een ruimte waar het niet warmer wordt dan 15 graden C. Zo krijgen ze geen doorligplekken.

    Zo bewaar ik ze al sinds afgelopen oktober, zonder plekjes en nog steeds prima van smaak.

    Groet, Marjan

  • dezevenkruiden

    Beste Marjan.

    Bedankt voor jouw goeie tip.

    Groetjes