Hoi,
Ik heb dit eerder op een ander prikbord gepost, maar ik geloof niet op mijn eigen prikbord. Het ideaal van helemaal buiten wonen is moeilijk te bereiken zonder geld, maar het verkrijgen van een stukje land om een moestuin oid op te beginnen kost wel wat moeite, maar hoeft weinig tot geen geld te kosten. De tips hieronder zijn gericht op de start van een permacultuurtuin, maar kunnen grotendeels ook worden toegepast op moestuinen etc.
LAND:
- Ga langs bij de gemeente en vraag of ze nog een stukje grond hebben liggen dat je mag gebruiken. Sommige gemeenten hebben grond braak liggen die zomaar gebruikt mag worden.
- Zoek een stukje gemeenteplantsoen bij je in de buurt. Vraag aan de gemeente of je dit stuk grond mag gebruiken. Als ze twijfelen: Laat positieve voorbeelden zien zoals in Eindhoven, Rotterdam etc. Als de gemeente eenmaal om is zijn ze vaak erg enthousiast. Maak desnoods alvast een plan zodat ze kunnen zien hoe het er uit gaat zien, dit kan ze over de streep helpen.
- Ga langs bij scholen en vraag of je een schooltuin aan mag leggen. Jij beheert de tuin en geeft kinderen af en toe les in ruil hiervoor.
- Stel je gehele netwerk (al je vrienden, kennissen, etc.) op de hoogte van je zoektocht. Je komt soms voor verrassingen te staan: Ik heb mijn eigen grond gevonden via een tip van de buurtbuschauffeur!.
- Kijk of er biologische boeren in de buurt zijn die een stukje grond over hebben waar je op aan de gang mag.
- Check de fora en websites: Op dit moment bijvoorbeeld biedt het Hof van Twello gratis grond aan voor permaculturisten.
- Kijk of er ergens braakliggende stukken grond zijn waar je op aan de slag kunt. Probeer wel eerst zoveel mogelijk over deze grond te weten te komen zodat je niet na een half jaar door een bouwbedrijf verrast wordt.
- Hang briefjes op in de supermarkt.
- Ga op zoek naar mogelijkheden voor een buurtmoestuin, mogelijk krijg je dan zelfs subsidie.
- Ga langs bij een GGD bij jouw in de buurt. GGD's zijn steeds meer geïnteresseerd in lokale/buurtmoestuinen. Ze merken dat dit een heel positief effect heeft op zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid van mensen in (probleem)wijken. Ga met ze praten en bekijk mogelijkheden.
- Zet iets op met buren/buurtgenoten, zij kunnen wellicht meer financieel bijdragen of hebben nog ergens grond liggen. Jij kun in de vorm van arbeid jouw bijdrage leveren.
ZAAD, STEKJES, PLANTEN:
- Ga op zoek naar zaadjes buiten in bermen, plantsoenen etc. Vaak staan er prachtige (en soms erg bruikbare) planten gewoon buiten in de bermen. Zamel het zaad in, droog en label het. Gebruik dit als start voor je eigen tuin en om te ruilen.
- Steek op dezelfde manier stekjes af, en als er erg veel planten staan steek dan planten uit (let op dat je geen zeldzame planten meeneemt!).
- Ruil je zaad/stekjes/planten op zadenruilbeurzen etc. Kijk ook online op ruilsites, het opsturen van zaadjes is vaak niet duur (er past veel in een envelop voor je aan de 80 gr. zit).
- Als je al een tuintje hebt, of keukenkruiden in de vensterbank: Laat dit allemaal in het zaad schieten en gebruik dit zelf + ruil het.
- Vraag aan vrienden met een tuintje of je een keertje langs mag komen om zaad te verzamelen.
- Ga naar het dichtsbijzijnde natuurgebied in je buurt en verzamel daar zaden en stekjes (let op: Neem geen stekjes/planten van zeldzame planten mee!!)
TOOLS:
- Haal je nee-nee sticker tijdelijk van de deur, verzamel alle reclamefolders en krantjes en gebruik ze als mulch op je permacultuurtuin.
- Ga langs bij supermarkten en witgoedwinkels en vraag of je hun oude stukken karton mag hebben.
- Ga langs bij boeren en vraag of ze nog oud stro/hooi/kuil over hebben dat niet meer geschikt is voor gebruik. Gebruik dit als mulch.
ALGEMEEN:
- Wees niet te kieskeurig. Juist met permacultuur kun je op veel verschillende, moeilijke stukken land terecht. Wijs dus niet te snel iets van de hand! Ook kleine stukken, in de schaduw, heel erg nat of heel erg droog kunnen worden gebruikt. Alles boven de 10 m2 is hoe dan ook de moeite!
- Heb geduld. Ik kreeg zelf eerst dingen aangeboden die echt te ver weg waren voor mij (fietsafhankelijk als ik ben is alles buiten 10 km. van mijn huis te ver om minimaal wekelijks naar toe te fietsen, te tuinieren en terug te fietsen). Het heeft meer dan een jaar geduurd, maar nu heb ik een stukje grond.
- Gebruik je opbrengsten om je eigen kosten te drukken (minder inkoop voedsel)
- Gebruik je opbrengsten om kleine inkomsten te realiseren (kraampje langs de weg met een spaarpot er langs kan al relatief veel opleveren).
- Heb geduld. Het eerste jaar heb je misschien nog niet veel soorten, maar geef jezelf de tijd om aan meer soorten te komen. Als je eenmaal een tuintje hebt kun je daar weer zaad uit oogsten en zo weer verder ruilen.
- Vertel je vrienden wat je doet. Het is verbazingwekkend hoeveel je gewoon krijgt van vrienden als je laat weten dat je op zoek bent naar iets. Ik heb zaadjes, stekjes, complete boompjes en hulp in de tuin aangeboden gekregen nu mensen weten waar ik mee bezig ben. Je kunt mensen “terugbetalen” met blijdschap, vriendschap en uiteindelijk de opbrengsten uit de tuin als je daar behoefte aan hebt.
PLANTENSOORTEN (die makkelijk gratis te verkrijgen zijn en ruilbaar):
- Hondsdraf
- Dovenetel
- Klaprozen
- Teunisbloem
- Korenbloem
- Margriet
- Stokroos
- Vingerhoedskruid
- Keukenkruiden (als je deze al in plantvorm in huis hebt).
- Zaden uit vruchten en groenten die je in de supermarkt koopt. Lang niet alles zal werken/aanslaan, maar soms krijg je dan opeens paprika/tomaat/wortel/etc. door bijv. het loof met een stuk wortel in de grond te steken. Kweek hieruit zaad en zaai het volgend jaar in.
Ik hoop dat mensen hier al iets aan hebben en ik hoop dat dit wordt aangevuld door anderen.
Groetjes, Irene