windmolen van autoonderdelen

  • Tim

    Ik wil zelf een low-budget windmolen bouwen.

    Ik wil daarbij zoveel mogelijk onderdelen van een auto gebruiken omdat hiervan een overschot in de wereld is, scheelt weer energie en geld om iets nieuws te produceren.

    Ik heb op internet wel wat info gevonden, maar niet iets waarmee ik daadwerkelijk aan de slag kan.

    Wie helpt mij aan info?

  • Johan

    Hoi Tim,

    Kijk eens op de volgende sites , hier staan heel veel zelfbouwprojecten beschreven over o.a. zelfbouw windmolens. Bovendien veel nuttige info.

    http://www.builditsolar.com/

    http://gotwind.org/diy/Projects.htm

    Ik ben zelf ook van plan om dit jaar met een windmolen te gaan experimenteren maar heb me nog niet voldoende ingelezen. Wél heb ik zelf een elektrotechnische achtergrond dus als je op dat gebied vast komt te zitten kan ik je misschien wel advies geven.

    Mijn werkwijze is altijd om eerst klein te beginnen, veel te experimenteren en langzaam stapjes groter gaan.

    groet en laat van je horen als je bezig bent (foto's etc)

    Johan

  • Dirk

    Hoi heren,

    wij zijn van start gegaan met een project wat op den duur ook zelfvoorzienend moet worden

    hiervoor wil ik ook proberen om een low budget windmolen te fabriceren,

    is het een probleem om hier dus gewoon een dynamo van een auto voor te gebruiken of wat kom ik dan tegen

    deze maakt 12 volt ,in accu, omvormer, gebruiken en terug naar net ??????????

    dit klinkt wel heel simpel ,dus zo zal het wel niet werken

    al met al

    ik ben benieuwd ,

    groetjes Dirk

    www.autarkia.nl

  • Dirk

    hoi, ben ik weer ,

    ik ben steeds aan 't zoeken naar een omvormer die nodig is om stroom terug te kunnen leveren,

    want die is denk ik anders dan dan een gewone,

    dat ie een zuivere sinus moet leveren,

    zoals ik het begrijp moet dit een synchrome omvormer zijn ,

    maar nog geen adres waar deze te koop zijn

    ik hoor het wel , we zien het wel

    groetjes Dirk

    www.autarkia.nl

  • Johan

    Hoi Dirk,

    je bent nog laat op zie ik :)

    een gewone autodynamo gebruiken lijkt op het eerste gezicht een logische keuze maar heeft wat (te overkomen) nadelen:

    - een autodynamo heeft een zgn veldstroom nodig om spanning te kunnen genereren. In een auto wordt deze veldstroom tijdens het starten geleverd door de accu en als de dynamo op toeren is ( de motor loopt) kan deze zijn eigen veldstroom leveren én de accu opladen. Klinkt ingewikkeld maar het komt erop neer dat zo'n dynamo bij lage toerentallen (zoals bij een windmolen) niet van zelf op spanning komt. Als je bij een windmolen de veldstroom constant door je accu laat leveren loopt je accu leeg als het niet waait…. Je hebt dus iets nodig dat de veldstroom inschakelt als het gaat waaien en weer uitschakelt als de wind wegvalt.

    - het toerental waarop een autodynamo begint te leveren ligt nogal hoog (min 1000 rpm) waardoor het rendement laag uitvalt, opnieuw wikkelen van de dynamo (een geduldwerkje) zorgt dat hij bij een lager toerental op spanning komt.

    Uitgebreide info over dit onderwerp vind je op Williams windmolenweb:

    http://users.skynet.be/Windmolens/

    onder het kopje 12 volt alternatoren aanpassen.

    succes en laat horen wat er van wordt !

    groet,

    Johan

  • Johan

    Dirk nog een keertje,

    eerst nog even een link naar een site over dynamo's:

    http://www.zelfbouw-groenestroom.nl/dynamo.php

    vervolgens je andere vraag over de omvormer (van 12V gelijkspanning naar 220V wisselspanning). Als je terug wilt leveren aan het net zul je ten eerste moeten voldoen aan de eisen van de electriciteitsleverancier, zelfbouw is dan eigenlijk onmogelijk.

    Je moet je ook afvragen of het zinvol is om dit soort kleine hoeveelheden energie terug te leveren. Windmolens met een vermogen kleiner dan 1000W zijn prima geschikt om accu's op te laden maar teruglevering aan het net is dan nauwelijks rendabel (de benodigde omvormer is nogal prijzig, reken op minimaal 2000 euro).

    Een alternatief voor een dergelijke kleine windmolen (met een autodynamo is 250W véél) is om zelf je energie op te slaan in accu's en bijvoorbeeld een 12V net in huis aan te leggen waar je dan je verlichting mee van stroom voorziet (de wasmachine wordt lastiger).

    een nachtelijke groet uit Frankrijk,

    Johan

  • j.bok

    Ik heb al heel wat met 12volt windmolens geexperimenteerd, en heb het nu goed voor elkaar.

    Je kunt voor weinig geld een leuke molen bouwen.

    En geloof me, een auto-dynamo is leuk bedacht(was ook mijn eerste gedachte), maar lang niet de beste oplossing.

    Ook ben je er alleen met een molen niet, er komt meer bij kijken zoals o.a. een spanningsregelaar,diodebrug,stormbeveliging enz…..

    Om alles hier uit te leggen, duurt veel te lang, maar je kan me een mail sturen, dan krijg je m'n nummer, en kunnen we het er eens over hebben.

    Groet j.bok

  • jan

    wie kan mij meer vertellen over het zelf bouwen van een windmolen van afval of low butget materiaal

  • Hans Hellwig

    Hallo,

    zelf heb ik heel veel informatie gehaald uit boekjes van Christian Kuhtz. Over zelfbouw van windmolens heeft hij dacht ik 2 geschreven. Maar ook over andere onderwerpen heeft hij een aantal boekjes geschreven. Hij is iemand die probeert om alles wat hij maakt te vinden b.v. op de stort.

    Einfälle statt Abfälle, Windkaft Ganz einfach. isbn 3-924038-28-7

    “ ” " Windkraft? ja bitte isbn 3-924038-45-7

    groeten en sterkte,

    Hans

  • al andy

    je kunt wel een rendabele autodynamo maken voor wind energie, je moet een beetje handig zijn met ombouwen van zo,n ding een paar tips om je te helpen:als allereerst moet je hem open halen en de wikkelingen eruit halen . dan opnieuw wikkelen met een 3fase aansluiting ,kun je nog kiezen uit ster of 3hoek aansluiting. dan sluit je de rotorwikkelingen kort ( scheelt een gelijkstroom voeding ) dan kun je over elke fase een condensator plaatsen ( deze dient de juiste waarden te hebben ) dan zal de dynamo na 200 toeren vanzelf aanspringen voordelen; een slijtvaste dynamo ( op de lagers na ) ; werkt 30% efficienter dan normale autodynamo,s ; door gebruik van condensatoren geen drempelspanning ; als de rotor sneller gaat draaien dan het magnetisch draaiveld dan gaat deze dynamo vanzelf remmen