Hoi Dirk,
je bent nog laat op zie ik
een gewone autodynamo gebruiken lijkt op het eerste gezicht een logische keuze maar heeft wat (te overkomen) nadelen:
- een autodynamo heeft een zgn veldstroom nodig om spanning te kunnen genereren. In een auto wordt deze veldstroom tijdens het starten geleverd door de accu en als de dynamo op toeren is ( de motor loopt) kan deze zijn eigen veldstroom leveren én de accu opladen. Klinkt ingewikkeld maar het komt erop neer dat zo'n dynamo bij lage toerentallen (zoals bij een windmolen) niet van zelf op spanning komt. Als je bij een windmolen de veldstroom constant door je accu laat leveren loopt je accu leeg als het niet waait…. Je hebt dus iets nodig dat de veldstroom inschakelt als het gaat waaien en weer uitschakelt als de wind wegvalt.
- het toerental waarop een autodynamo begint te leveren ligt nogal hoog (min 1000 rpm) waardoor het rendement laag uitvalt, opnieuw wikkelen van de dynamo (een geduldwerkje) zorgt dat hij bij een lager toerental op spanning komt.
Uitgebreide info over dit onderwerp vind je op Williams windmolenweb:
http://users.skynet.be/Windmolens/
onder het kopje 12 volt alternatoren aanpassen.
succes en laat horen wat er van wordt !
groet,
Johan