Welkom

  • zelfvoorzienend-leven.startpagina.nl

    Hoi allemaal,

    Welkom op het prikbord! Veel plezier en mochten er vragen zijn, dan kun je altijd mailen naar zelfvoorzienend-leven@startpagina.nl.

    Groetjes, Irene

  • Monica

    Leuk dat er zo'n prikbord is gekomen!

    Ik vind zo veel mogelijk zelfvoorzienend leven erg inspirerend. Ik ben niet echt een goede tuinier, maar ik doe wel veel andere dingen.

    Bij mij ligt de nadruk op brood en koek/jes bakken, limonade en jam/saus maken. Zoveel mogelijk koken uit voorraad en van basisartikelen. Zoveel mogelijk zelf doen en repareren (verven, kleding verstellen), breien.

    We hebben een grote tuin met fruitbomen (pruimen en stoofperen) en een klein kruidentuintje (munt, peterselie, selderij) en een flinke zwarte bessen struik.

    Deze weken zal ik vooral peertjes gaan inmaken. Ik heb een voorraad zwarte bessen (uit eigen tuin) en rode bessen (van mijn ouders gekregen) in de vriezer. Als ik klaar ben met mijn opleiding ga ik flink aan de slag om van alle bessen jam te maken. Dit doe ik in combinatie met appels van een plaatselijke tuinder.

    In november doe ik examen voor Bachbloesemtherapeut. Vind ik ook een stukje zelfvoorzienend leven. Door met de bloesems te werken hoeven we minder snel naar de dokter en neem je de verantwoordelijkheid voor je eigen gezondheid/leven in eigen handen.

    Dit wordt al een heel verhaal. Ik hoop dat er veel andere mensen komen om hun verhaal te vertellen en om ideeën uit te wisselen.

    Groetjes,

    Monica

  • zelfvoorzienend-leven.startpagina.nl

    Hoi,

    Wow, leuk! Je doet al veel meer aan zelfvoorzienend leven dat ik zelf doe, dus petje af :). Ik ben heel benieuwd of er meer reacties komen, ik hoop het. Zelf maak ik af en toe jam (vooral bramenjam, lekker!), en heb ik ook een kruidentuintje. Verder hebben we hier nog aardbeien, oostindische kers, heel veel bosviooltjes, madeliefjes en een rode bessenstruik om van te eten. Ik ben van plan om binnenkort zelf te proberen kleding te verven met walnoten doppen (bruin) en brandnetel (grijs als ik het goed heb).

    Verder ga ik proberen om zonnepanelen te regelen voor op ons dak, de vraag is alleen of dat mag op een huurhuis. Ook ben ik aan het kijken voor een windmolentje. Mijn hoop is dat ik als ik afgestudeerd ben een boerderij kan kopen om daar met zelfvoorziening verder te gaan.

    Groetjes, Irene

  • leo oord

    Hallo Zelfvoorzieners. Wat gedacht van op zoek naar een groepsleven. Wonen en werken in een ecodorp in Noord Portugal. Kijk op www.fortunaverde.eu voor meer info. Wij zoeken mensen die een ambacht willen vormgeven. Dus niet alleen maar tuinmensen. Groet Léozelfvoorzienend-leven.startpagina.nl schreef:

    >

    > Hoi,

    >

    > Wow, leuk! Je doet al veel meer aan zelfvoorzienend leven dat

    > ik zelf doe, dus petje af :). Ik ben heel benieuwd of er meer

    > reacties komen, ik hoop het. Zelf maak ik af en toe jam

    > (vooral bramenjam, lekker!), en heb ik ook een

    > kruidentuintje. Verder hebben we hier nog aardbeien,

    > oostindische kers, heel veel bosviooltjes, madeliefjes en een

    > rode bessenstruik om van te eten. Ik ben van plan om

    > binnenkort zelf te proberen kleding te verven met walnoten

    > doppen (bruin) en brandnetel (grijs als ik het goed heb).

    >

    > Verder ga ik proberen om zonnepanelen te regelen voor op ons

    > dak, de vraag is alleen of dat mag op een huurhuis. Ook ben

    > ik aan het kijken voor een windmolentje. Mijn hoop is dat ik

    > als ik afgestudeerd ben een boerderij kan kopen om daar met

    > zelfvoorziening verder te gaan.

    >

    > Groetjes, Irene

  • leo oord

    Voor ons project als ecodorp waarin we naast zelfvoorzienend ook trainingen willen geven over delen van zelfvoorziening zoeken we een computermens. Hij of zij surft voor ons en zoekt naar relevante contacten en gaat het gesprek aan. Ook een deel van de afspraken loopt via de computer en is deel van het werk van die persoon. Wie wil in ons dorp(in opbouw)komen wonen en ons venster op de wereld bedienen. Voor ons plan lees: www.fortunaverde.eu Groet Léo

  • Christelien

    Hallo Leo,

    Ik heb met interesse je website bekeken en de doelstelling. Het ziet er allemaal mooi en overzichtelijk uit. Ook de manier waarop jullie het omgaan met elkaar zien, respect en gelijkwaardigheid, raken me, er is duidelijk goed over nagedacht!

    Ik zou graag willen weten of (gezien de datum van je bericht) je nog steeds zoekende bent naar iemand voor die trainingen (computermens)?

    Ben ook benieuwd waar de plek precies ligt in noordportugal.

    Ik heb zelf een tijdje vlakbij Lissabon gewoond, toendertijd hoorde ik dat het in het noorden kouder en regenachtiger is.

    Groetjes,

    Christelien

    leo oord schreef:

    >

    > Voor ons project als ecodorp waarin we naast zelfvoorzienend

    > ook trainingen willen geven over delen van zelfvoorziening

    > zoeken we een computermens. Hij of zij surft voor ons en

    > zoekt naar relevante contacten en gaat het gesprek aan. Ook

    > een deel van de afspraken loopt via de computer en is deel

    > van het werk van die persoon. Wie wil in ons dorp(in

    > opbouw)komen wonen en ons venster op de wereld bedienen. Voor

    > ons plan lees: www.fortunaverde.eu Groet Léo

  • leo oord

    Hallo

    Onze vraag staat nog steeds. Bij deze een verzoek tot contact per email. Of op leo.joke@telfort.nl of su0582622telfort.nl

    Met vriendelijke groet Léo