Zoveel mogelijk zelfvoorzienend leven in Spanje

  • Finca in Spanje

    PS op de site van preppers.nl staat en poll voor mensen die in het buitenland gezamenlijk iets zouden willen opbouwen.

  • LK

    Finca in Spanje Schreef:

    ——————————————————-

    > Hallo,

    >

    > Ik heb vorig jaar een oude Finca in Spanje gekocht

    > met 13 hectare grond. Deze probeer ik momenteel te

    > verbouwen om daar op termijn zoveel mogelijk

    > zelfvoorzienend te wonen. Ik wil wel de “luxe” van

    > een leuk huis met alles erop en eraan maar ook

    > zoveel mogelijk zelfstandig in de behoeften kunnen

    > voorzien.

    >

    > Electra komt van mijn zonnepanelen en water uit de

    > cisterna (opvangen regenwater). Verwarmen doe met

    > een houtkachel, maar ik koop er nog een andere

    > voor die ook een ingebouwde oven heeft. Want koken

    > doe ik momenteel op flessengas. Hoewel deze

    > flessen maar 16€ kosten momenteel, wil ik in de

    > toekomst steeds meer koken op de hout BBQ en

    > -kachel.

    >

    > Als de verbouwing klaar is, ga ik ook het land

    > bewerken met groenten en fruit. Daarnaast een paar

    > dieren en ook wil ik (leren) voedsel bereiden die

    > lang te bewaren zijn (wecken, drogen, vriezen,

    > conserveren etc.). Ik verwacht zeker niet 100%

    > zelfstandig te kunnen functioneren maar dat hoeft

    > ook niet voor mij. Ik denk dat je door ervaring

    > steeds zelfstandiger wordt.

    >

    > Zijn er mensen die ook in Spanje zijn gestart of

    > willen starten met iets dergelijks en het leuk

    > vinden om ideeën uit te wisselen?

    Hola,

    Verkeer in een gelijksoortige situatie.

    Heb een finca met kleine casita gelegen in de campo.

    Ongeveer 20km van Tortosa, richting de kust.

    Wil graag ideeën uitwisselen mbt tot zelfvoorzienend wonen en leven.

    Mag ik vragen in welk gedeelte van Spanje je zit?

  • george

    Al vele jaren ben ik bezig met de stap naar zelfvoorzienend wonen in Spanje, mede om gezondheidsredenen definitief te gaan maken. Heb ik al veel voorbereid en is het slechts nog het wachten op de goede uitslag van een langlopend (rechts)proces in nl waaruit alle verdere middelen moeten gaan vrijkomen om een dergelijk vrij leven mogelijk te gaan maken. Of er dan ook zo'n enorme lap grond (>5-10Ha!)gekocht en bewerkt moet gaan worden, is voor mij nog maar zeer de vraag. Graag wil ik verder terug naar af, dwz. terug naar de mooie natuur en dan ook zoveel mogelijk zelf supporting, uiteraard enigszins geholpen door de middelen die er zo geboden worden. In aanvang zoek ik eigenlijk een mooie plek ergens op een landgoed of zo, in een hoek, omgeven met zielsgenoten in de natuur. Een plek waar je kunt groeien in dit leven met gelijkgestemden om je heen. Niet helemaal solo en erg ver afgelegen van god en allemand. Naast het vrije leren en leven, verder om te gaan met dier en vriend. Ik bouw thans een schitterende oude Koningswagen uit 1840 na, met al z'n gratie en vele sfeervolle decoraties, een eerste wagen, die voor mij rond een finca, cortijo of anders, de succesvolle basis kan gaan vormen voor een cirkel van mooie en aantrekkelijke wagens (~4x2mtr) waarin meerdere gelijkgestemden ook uit Nederland regelmatig, maar voor kortere duur hun intrek zouden kunnen nemen. Gezellig en een blijvend en groeiend contact met landgenoten…

    Daarnaast het als groep(je) van gelijkgezinden, vrijwillig beetnemen van het eigen leven, onderdak en haard, met veel plezier en genoegen, en niet enkel 't zwoegen om de touwtjes telkens maar weer aan elkaar geknoopt te kunnen krijgen…

    Als je straks de middelen voldoende hebt, lang hebt kunnen invoelen en af/overwegen wat je het beste zou kunnen doen en geven, kan het wel eens zo zijn, juist die gelijkgestemden spoedig met 'n zelfde intentie te gaan ontmoeten, en te kunnen/willen delen het genot wat je van een dergelijk fijn en ongecompliceerd bestaan met anderen een zekerheid wordt..

    kortom: Ik wil graag spoedig op een mooie plek ter plaatse in Spanje, verder plannen kweken en uitvoeren met zielsgenoten. Een leuke en hechte club vormen ook in een goed en vrij leven. Daarvoor wil ik inleggen op prestatie, aktie, wens, middelen en goede sfeer samen met de anderen. Wie helpt mij en voelt aan wat ik hier bedoel, een vlotte correspondentie kan het begin worden van een lange en hechte vriendschap daar ergens in mooi en warm Spanje.

    je kunt je reakties direkt al kwijt op mijn adres, wellicht gaat dat iets direkter en sneller… wie weet, George (vlotte 62er) www.euroulotte@gmail.com

  • Tessa

    Anonymous

    Hallo,

    Ik heb vorig jaar een oude Finca in Spanje gekocht met 13 hectare grond. Deze probeer ik momenteel te verbouwen om daar op termijn zoveel mogelijk zelfvoorzienend te wonen. Ik wil wel de “luxe” van een leuk huis met alles erop en eraan maar ook zoveel mogelijk zelfstandig in de behoeften kunnen voorzien.

    Electra komt van mijn zonnepanelen en water uit de cisterna (opvangen regenwater). Verwarmen doe met een houtkachel, maar ik koop er nog een andere voor die ook een ingebouwde oven heeft. Want koken doe ik momenteel op flessengas. Hoewel deze flessen maar 16€ kosten momenteel, wil ik in de toekomst steeds meer koken op de hout BBQ en -kachel.

    Als de verbouwing klaar is, ga ik ook het land bewerken met groenten en fruit. Daarnaast een paar dieren en ook wil ik (leren) voedsel bereiden die lang te bewaren zijn (wecken, drogen, vriezen, conserveren etc.). Ik verwacht zeker niet 100% zelfstandig te kunnen functioneren maar dat hoeft ook niet voor mij. Ik denk dat je door ervaring steeds zelfstandiger wordt.

    Zijn er mensen die ook in Spanje zijn gestart of willen starten met iets dergelijks en het leuk vinden om ideeën uit te wisselen?

    Hi! 

    Wij hebben soortgelijke plannen en zijn benieuwd naar je ervaringen en zou dus graag in contact met je willen komen! Is dat mogelijk? 

    Hoor het graag, thanks vast. 

    Groeten, Tessa