Zoveel mogelijk zelfvoorzienend leven in Spanje

  • Finca in Spanje

    Hallo,

    Ik heb vorig jaar een oude Finca in Spanje gekocht met 13 hectare grond. Deze probeer ik momenteel te verbouwen om daar op termijn zoveel mogelijk zelfvoorzienend te wonen. Ik wil wel de “luxe” van een leuk huis met alles erop en eraan maar ook zoveel mogelijk zelfstandig in de behoeften kunnen voorzien.

    Electra komt van mijn zonnepanelen en water uit de cisterna (opvangen regenwater). Verwarmen doe met een houtkachel, maar ik koop er nog een andere voor die ook een ingebouwde oven heeft. Want koken doe ik momenteel op flessengas. Hoewel deze flessen maar 16€ kosten momenteel, wil ik in de toekomst steeds meer koken op de hout BBQ en -kachel.

    Als de verbouwing klaar is, ga ik ook het land bewerken met groenten en fruit. Daarnaast een paar dieren en ook wil ik (leren) voedsel bereiden die lang te bewaren zijn (wecken, drogen, vriezen, conserveren etc.). Ik verwacht zeker niet 100% zelfstandig te kunnen functioneren maar dat hoeft ook niet voor mij. Ik denk dat je door ervaring steeds zelfstandiger wordt.

    Zijn er mensen die ook in Spanje zijn gestart of willen starten met iets dergelijks en het leuk vinden om ideeën uit te wisselen?

  • Martijn Hiemstra

    Hallo,

    Ik wil samen met een groep mensen naar Spanje toe om een eco gemeenschap op te zetten waarbij wij samen met de natuur leven en helemaal zelf voorzienend zijn. Ik heb al ervaring met groeien van mijn eigen voedsel groeien ook dmv mijn tuin en ook dmv Aquaponics. Het lijkt mij leuk om elkaar een email te sturen om te kijken of wij wellicht wat voor elkaar kunnen betekenen.

    Met vriendelijke groet,

    Martijn Hiemstra

  • KC

    HALLO OOK WIJ ZOEK NU IN SPANJE IN DE REGIO COSTA BLANCA EEN FINCA.

    DAAR WIJ OOK HET ZELFDE IDEE HEBBEN OM GEHEEL SELF SUPPORTED TE ZIJN ZODAT JE NIET VEEL MEER HOEFT TE VERDIENEN OM DE LASTEN TE KUNNEN TE BETALEN.

    IK WEET NIET IN WELKE REGIO JE ZIT.

    MAAR WAAROM VERWARM JE JE WATER NIET MET ZONNE COLLECTOREN. DIT KOST BIJNA NIETS EN DE ZON IS GRATIS.

    MISSCHIEN LEUK OM TIPS UIT TE WISSELEN OF DAT JE ONS OP WEG KUNT HELPEN.

    IK HOOR HET WEL.

    M.VR.GR.

  • Alain

    Wij zijn Hilde, 40 jaar en Alain 47 jaar. Zij nachtwacht en hij vertegenwoordiger. In 2014 verandert ons leven compleet .

    nu october verhuist Alain naar Spanje, streek van Huescar, om onze droom verder af te bouwen . Juli 2014 komt Hilde achter met dochter van 15 jaar.

    Dan gaan we leven in onze Grotwoning. Op 1017 meter hoogte, op ons eigen domein van 16 ha.

    Wij liggen op 6 km van de dichtbijzijnste asfalt, met geen huis in een afstand van 5 Km . Geen elektriciteit of water , tot op heden . Op een hoogte van 1000 meter in de buurt van Huéscar .

    Wij gaan onszelf voorzien van water ,elektriciteit, warmte en zoveel mogelijk eten zelf verbouwen zonder in te boeten op levenskwaliteit. Het is niet de bedoeling om echt te boeren voor geldgewin ,maar in ons levensonderhoud te voorzien, met ons eigen gekweekte groentjes, eieren, honing etc.

    Vanaf 2014 hebben wij ook onze eigen roofvogel, een roodstaartbuizerd .Waterput is geboord tot 130 meter , maar slechts water om de grot te voeden , we moeten opvang van regen en beekwater voorzien voor irrigatie .

    Hét grote aantrekkingspunt van de grotwoningen is het feit dat je je in een grotwoning één voelt met de natuur. Die geborgenheid, de rust ,de kalmte en schoonheid van de natuur.

    We proberen met onze watervoorziening een extra te bieden aan de dieren die er in het wild leven om er zo ’s avonds van te kunnen genieten of ’s morgens zeer vroeg.

    Een bijkomend voordeel van de grotwoningen is de constante temperatuur die er heerst. “Die schommelt altijd tussen de 18 en de 20 graden” Een niet te onderschatten troef in een klimaat zoals dat van Andalusië waar het in de zomer makkelijk 40 graden wordt. “In een grotwoning is het koel in de zomer en warm in de winter.”

    Misschien steken we van elkaar iets op

    groetjes

    alain y hilde

    Vanaf 30 september zit ik , alain, samen met onze twee honden, quasi permanent in Spanje. Ik ben definitief gestopt met werken . We hebben daar een andere grotwoning gekocht in Orce , voor verblijf als we er aan het werken zijn . Dit is een voormalig deel van een grotwoninghotel . De grot ernaast wordt omgebouwd naar living door een aannemer . Dat is ondertussen opgeleverd en wordt nu in orde gebracht met verwarming en keuken , badkamer, sanitair en warm water zijn aanwezig .

    We liggen aan het dorp en verplaatsen we ons naar de grotwoning zo'n 30 minuutjes rijden .

  • alain y hilde

    Re: Zoveel mogelijk zelfvoorzienend leven in Spanje

    Gepost door: Alain ()

    Datum: 20 oktober 2013 12:08

    Wij zijn Hilde, 40 jaar en Alain 47 jaar. Zij nachtwacht en hij vertegenwoordiger. In 2014 verandert ons leven compleet .

    nu october verhuist Alain naar Spanje, streek van Huescar, om onze droom verder af te bouwen . Juli 2014 komt Hilde achter met dochter van 15 jaar.

    Dan gaan we leven in onze Grotwoning. Op 1017 meter hoogte, op ons eigen domein van 16 ha.

    Wij liggen op 6 km van de dichtbijzijnste asfalt, met geen huis in een afstand van 5 Km . Geen elektriciteit of water , tot op heden . Op een hoogte van 1000 meter in de buurt van Huéscar .

    Wij gaan onszelf voorzien van water ,elektriciteit, warmte en zoveel mogelijk eten zelf verbouwen zonder in te boeten op levenskwaliteit. Het is niet de bedoeling om echt te boeren voor geldgewin ,maar in ons levensonderhoud te voorzien, met ons eigen gekweekte groentjes, eieren, honing etc.

    Vanaf 2014 hebben wij ook onze eigen roofvogel, een roodstaartbuizerd .Waterput is geboord tot 130 meter , maar slechts water om de grot te voeden , we moeten opvang van regen en beekwater voorzien voor irrigatie .

    Hét grote aantrekkingspunt van de grotwoningen is het feit dat je je in een grotwoning één voelt met de natuur. Die geborgenheid, de rust ,de kalmte en schoonheid van de natuur.

    We proberen met onze watervoorziening een extra te bieden aan de dieren die er in het wild leven om er zo ’s avonds van te kunnen genieten of ’s morgens zeer vroeg.

    Een bijkomend voordeel van de grotwoningen is de constante temperatuur die er heerst. “Die schommelt altijd tussen de 18 en de 20 graden” Een niet te onderschatten troef in een klimaat zoals dat van Andalusië waar het in de zomer makkelijk 40 graden wordt. “In een grotwoning is het koel in de zomer en warm in de winter.”

    Misschien steken we van elkaar iets op

    groetjes

    alain y hilde

    Vanaf 30 september zit ik , alain, samen met onze twee honden, quasi permanent in Spanje. Ik ben definitief gestopt met werken . We hebben daar een andere grotwoning gekocht in Orce , voor verblijf als we er aan het werken zijn . Dit is een voormalig deel van een grotwoninghotel . De grot ernaast wordt omgebouwd naar living door een aannemer . Dat is ondertussen opgeleverd en wordt nu in orde gebracht met verwarming en keuken , badkamer, sanitair en warm water zijn aanwezig .

    We liggen aan het dorp en verplaatsen we ons naar de grotwoning zo'n 30 minuutjes rijden .

  • Puck

    Hola campesino, afgelopen herfst (2013) was ik in prov Gerona om te zoeken n mogelijkheid om daar iets te kopen/huren om in die prov te gaan leven. Ben 66 en dus vast inkomen van de staat. Ik zoek een plek om eenvoudig te wonen, voedsel te verbouwen etc. en de nodige dieren om me heen te verzamelen. /Een belangrijk aspekt is ook dat ik niet alleen wil wonen, maar met meerdere gelijkgestemden van diverse pluimage (nationaliteiten bv). Spreek vloeiend Spaans en heb eerder, lang geleden. in Spanje gewoond.

    In maart (2014) denk ik weer een retourtje Gerona te nemen om eens rond te kijken omgeving Amer (ge). Ben voorheen ook regelmatig te gast geweest bij communes in de lage Pyreneeën (politieke woongroepen).

    Ik ben vervend tuinierder en zou in Spanje het liefst in een blokhut/stal//yurt wonen.

    Je kunt me bereiken op email adres; braafenAf@hotmail.com

    nos veremos? Hartelijke groet,

    Puck.

  • Patrick

    zijn ook op zoek naar gelijkgestemden om samen iets op te bouwen in tarragona of aragon om zelf voorzienend te leven zonder zorgen stres etc.

  • Finca in Spanje

    Hoi Patrick,

    Goed opletten in Aragon, want er zijn veel problemen met bouwen daar. Je mag bijna nergens bouwen omdat er veel problemen zijn binnen de gemeenten daar. Dichter bij Tarragona heb je veel minder problemen. Als je wat meer wilt zien kan ik foto's sturen van mijn Finca of een keertje langskomen voor advies kan ook altijd.

  • Johan

    Ls,

    Geweldig verhaal. Kan je op het perceel van 13ha niet een hutje bijplaatsen? :)

  • Finca in Spanje

    Ik ben momenteel met het hoofdgebouw bezig en mag waarschijnlijk nog een “schuur\almacen” plaatsen. Daarnaast zijn het 2 grondstukken, de eerste van 12 hectare en nog een losse hectare. Op die lossen hectare mag ik misschien nog iets kleins neerzetten. Althans dat hoop ik.