wie leeft off the grid in Nederland/België?

  • excentriek@live.nl

    Hallo iedereen,

    De meeste berichten gaan over zelfvoorzienend leven in het buitenland. Allemaal leuk om te lezen en interessant als je de mogelijkheid hebt om te vertrekken. Maar wie is zelfvoorzienend in NL/B of probeert dit? Wat doe je zoal? Waar loop je tegen aan?

    Ik ben net begonnen (vr, 40 jr) : moestuin, windowfarming, besparen op vaste lasten, abonnementen opzeggen, vaker lopen/fietsen dan de auto nemen, geen eten weggooien maar invriezen, overal LEDlampen en een enkele olielamp, kachel uit want liever een vest aan, zelf brood bakken, zelf compost maken, suikervrije dingen bakken, biologische inkopen doen, alleen kopen wat ik echt nodig heb, gezichtsmasker zelf maken, verpakkingen hergebruiken, dagelijks bezig met dit en de bewustwording, en veel heel veel informatie hier over lezen.

    groene groetjes van Mariska

  • Edith

    Hallo Mariska,

    Je berichtje is al wat oud, maar ik probeer ook “off thé grid” te leven.

    We maken zoveel mogelijk zelf met zo weinig mogelijk. Van melk van de boer maken we boter, kaas, kefir, yoghurt, slagroom, karnemelk, wei etc.

    De hebben sinds kort een aantal kippen voor de eieren en om het onkruid in toom te krijgen.

    Schoonmaakmiddelen voor huis en hygiene maken we zelf.

    Eten inmaken, invriezen etc.

    De uitdaging is om steeds verder te komen.

    Hoe vergaat het jou?

    Wij leven net over de grens in Belgie trouwens.

    Het zou leuk zijn wat van je te horen hoe het nu met je gaat.

    Groetjes,

    Edith

  • Schuilkelder.com

    Hallo Edith en Mariska,

    Ook ik denk na over met name de technische zaken van het leven off-the-grid in samenhang met potentiële dreigingen, als gevolg waarvan we gedwongen worden off-the-grid te leven. Je zit dan niet alleen met de praktische gevolgen, maar zeker ook de sociale gevolgen hiervan (anarchie).

    Mijn artikelen zijn voornamelijk gerelateerd aan het zelf bouwen van een schuilkelder en staan op mijn website www.schuilkelder.com.

    Een artikel wat hier zeker bij aansluit is: http://www.schuilkelder.com/index.php/leven-zonder-netspanning.html

    Ik hoor graag wat jullie hier van vinden en ik zou graag meer info ontvangen hoe je zelf je groentes e.d. verbouwt, welke gewassen wel en welke niet. En hoe je het hele jaar door kunt voorzien in je eigen voedsel.

  • excentriek@live.nl

    Hoi schuilkelder,

    Je website doet het niet….ik had graag even willen kijken.

    groeten van Mariska

  • Schuilkelder.com

    Hallo Mariska,

    Hij zou het toch echt moeten doen, probeer anders eens door zelf: www.schuilkelder.com in te typen

  • excentriek@live.nl

    Hoi Edith,

    ….en dan hier eindelijk mijn late reactie op jouw antwoord…je wilde weten hoe het nu gaat en wat ik doe. Heb net een verhaaltje getypt naar ene Lilo, daar staan de belangrijkste dingen in.

    Het bevalt me prima en ik wil steeds meer leren en zelf doen. Erg leergierig…het werkt verslavend…

    Het kost alleen wel meer tijd. Alles wat ik zelf doe bespaart geld maar er staat tijd en energie tegenover. Maar waar ligt nou het kantelpunt? Nog niet gevonden dus doe ik van alles veel….druk!

    Zonet een rondje moestuin gedaan, een stuk omgespit en bloemen gezaaid voor de bijen straks en omdat de pompoenen/courgettes bestuiving nodig hebben.

    Heb al redelijk wat gezaaid en thuis ook in de voorkweek gezet. Ben er elke dag mee bezig. Ook de regenton komt goed van pas. De planten binnen krijgen gefilterd regenwater.

    Met cosmetica maken ben ik het afgelopen jaar het meest opgeschoten. Ik hoef bijna niks meer bij de drogist te halen, heerlijk!! Momenteel ben ik erg geïnteresseerd in de heilzame wering van kruiden en bloemen, dus die zaai ik ook! Lijkt me fijn om eigen zalfjes te hebben bij allerlei wondjes en blessures.

    Bij bol.com ga ik een telefoonlader zoeken die op zonne-energie werkt. Onlangs heb ik zelf kaarsen gemaakt, ook leuk! Wasmiddel maken is ook een eitje en het wordt goed schoon.

    Kortom: het verveelt me nooit en het houdt nooit op…!

    Wat doe jij zoal om onafhankelijker te worden?

    Ben benieuwd naar je verhaaltje. (Ben dus ook benieuwd hoe het nu met Edith gaat!)

    groeten Mariska

  • excentriek@live.nl

    Hoi schuilkelder,

    Jaaa nu is het wel gelukt. Ik lees dat je wil weten welke groenten er verbouwd worden en welke later?

    Gewassen die ik gezaaid/gezet heb ik maart/april (waaronder ook de voorkweek achter glas): spinazie, radijs, (bos)ui, knoflook, prei, tuinbonen, erwten, bieten, wortels, rabarber, aardappels, boerenkool, bieslook, peterselie, rozemarijn, ijssla, Afrikaantjes tegen slakken, goudsbloem/calendula tegen mieren en om zalfjes van te maken.

    groeten, Mariska

  • Danny

    Beste ,

    Off gid gaan is mogelijk in Belgie, wel de juiste berekening maken qua je dagelijks verbruik zodat de omvormer en de batterijen voldoende voorzien zijn , met de zonnepanelen zal je in de winter mogelijks niet toekomen maar hiervoor kan je dan best een windmolentje plaatsen hetgeen dan in de donkere maanden je batterijen oplaad

    ik lever en plaats zelf deze systemen

  • hugo

    Als je het realistisch aanpakt, kan je zowat alles zelf doen/maken.

    + 600 tips: http://t-over-leven.dansfans.be/