een poging tot zelfvoorzienend leven in Noord-Holland, wie ook?

  • Mariska

    Hoi allen,

    Leuk dat velen plannen hebben om zelfvoorzienend te zijn in het buitenland. Omdat ik tijden terug een huisje heb gekocht, kan ik niet weg uit NL en verkopen gaat in deze tijd haast niet. Maar zo erg vind ik dat niet. Ik probeer het gewoon hier!

    Mijn tuintje aan huis begint steeds voller te raken met kruiden, fruit en groenten. Het begin van een composthoop is ook al gerealiseerd. Binnenkort ga ik kijken voor een volkstuintje dat ik kan overnemen.

    Werken doe ik zo weinig mogelijk voor een baas en zoveel mogelijk voor mezelf.

    Tv heb ik opgezegd want er is toch niets op en de leukste en leerzame filmpjes van echte mensen en dieren staan gewoon op you tube.

    Oude benzine slurpende auto ingeruild voor een goede en zuinige auto op lpg. (misschien niet milieubewust maar beter voor de portemonnee…)

    Oude spullen gaan naar de kringloopwinkel en als ik wat nieuws nodig heb, kijk ik daar ook eerst.

    Plannen zijn nog: regenton op de regenpijp, windmolen op het dak, PV panelen, alle seizoenen eten uit de tuin, rest van de oogst verkopen, op vakantie naar zelfvoorzienend dorp in België/Frankrijk om meer te leren.

    Het lijkt me leuk om in contact te komen met anderen in bijvoorbeeld N-H die zich hierin herkennen.

    groeten, Mariska

  • Bibi

    Hoi Mariska, ik woon ook in NH (075-regio) en zou het best leuk vinden om met gelijkgestemden te kletsen hierover en tips uit te wisselen.

    Qua plannen zitten we aardig op dezelfde golflengte alleen windenergie zal niet zo gauw meer lukken hier in de provincie en voor verkopen

    van overvloedige oogst kies ik liever voor ruilhandel :) mijn e-mail = dumpsterdiva-at-hotmail-dot-com

  • Egbert

    Zelf wil ik ook zoiets opbouwen maar de belastingen o.a. woz. waterschap en electra en gas verzekeringen, dan moet je toch al minimaal 24 uur per week werken.

    En wie wil een in dienst hebben die niet meer wil werken.

    Zonder electra en gas zou ik ook kunnen leven.

    Maar dan blijf je wel met de lasten van woz en waterschap en verzekering zitten.

  • ruud trendy-ls@planet.nl

    mariska,

    Loop al tijden met hetzelfde idee rond.

    Heb veel ideen en ook 2 rechterhanden.

    mail even om verder er over te praten.

  • excentriek@live.nl

    Hoi Egbert, Bedankt voor je reactie. Ik kon niet eerder reageren. Lastig he dat werken in dienst van een baas. waarom begin je niet voor jezelf en doe je 24 u per week datgene wat je echt leuk vindt? Ik ben al zzp-er alleen de gekozen richting bevalt niet meer zo, daarbij zoek ik een aanvulling omdat ik te weinig uren heb. Moeilijk om iets te verzinnen maar opgeven doe ik het nog niet! Vervelend als je bedenkt dat je niet onder een aantal vaste lasten uitkomt zoals de verplichte belastingen en zorgverzekeringen.

    groeten van Mariska

  • excentriek@live.nl

    Hoi Ruud,

    Omdat het een tijdje duurde eer ik reaties kreeg op m'n post, lees ik nu pas jouw reactie.

    Woon je ook in N-H?

    Wat ik zoek is anderen om ideetjes mee uit te wisselen,

    omdat je als mens toch graag onder gelijkgestemden vertoeft.

    Daarnaast zou ik het geweldig vinden als ik van een technisch type 1 en ander kan leren wat betreft technieken.

    Tuin enz gaat me wel lukken,

    maar bij conrad.nl wil ik graag solar-oplaadsystemen kopen voor mobiel/laptop,

    alleen begrijp ik niets van de technische taal.

    Ben jij zo iemand die dat kan en leuk vindt? (en tijd heeft…?)

    groeten van Mariska

  • Egbert

    Hallo Mariska, ik woon niet in Noord-Holland maar in Noord Groningen, probeer de komende weken mijn auto te verkopen, zal moeilijk worden denk ik omdat het een vrij grote en luxe auto is.

    Van deze opbrengt probeer ik een solar panelen te kopen, (even opletten met kopen met solarpanelen, zodat deze met donker weer ook stroom leveren) en een grote accu 260 ah met omvormer van 12 volt naar 230 daar moet ook een wasmachine oplopen.

    Daarna een houtkachel/oven zodat ik ook het gas op kan zeggen.

    Ben nu aan het berekenen waar ik van rond kan komen, zzp weet lijkt niet of het zo'n goed idee?.

    Weet niet of alles lukt maar probeer het wel.

    mvg Egbert

  • excentriek@live.nl

    Hi Egbert,

    Leuk dat je reageert. Ik woon helemaal in het bijna-bovenste topje van NH dus hemelsbreed niet eens zo ver bij jou vandaan.

    Je hebt mooie plannen! Gaaf als het lukt met die zonnepanelen en wat fijn als je dingen kunt opzeggen…niet meer afhankelijk van bedrijven!

    Wil het verkopen van de auto wat vlotten?

    Ik wilde dat ik meer wist van techniek e.d. maar helaas….ben op kleine schaal begonnen, zoals zelf composteren voor de tuin, meer doen met afval en veel zelf koken met verse ingredienten, tuinieren, zaaien…er komt steeds meer bij en ik leer elke dag. In de tussentijd lees ik er veel over. Net weer info tot me genomen over het houden van kippen…

    Kun je je eigen vak niet uitvoeren als zzp-er? Ik kan je wel uitleggen hoe dat belastingtechnisch allemaal zit, wat je moet doen en niet moet doen enz.Vind ik nog leuk ook om je te vertellen!

    Vrijdag heb ik iemand ontmoet die hier ook op het prikbord staat, het was heel gezellig en we hebben leuke info uitgewisseld.

    fijn weekend verder,

    Mariska, excentriek@live.nl

  • Egbert

    Hallo Mariska je wilt zonnepanelen voor laptop, zou ik kiezen voor panelen met een regeling er achter met accu en laadregeling. Ben daar mee bezig om dat uit te zoeken. Het vermogen van een paneel hoe meer panelen hoe sneller een accu weer oplaad en een regelaar zorgt ervoor dat een accu niet word overladen, net als bij een auto als die teveel leverd (dynamo) gaat de accu stuk. Ik zoek dit verder nog uit en hou je op de hoogte. Of wil je aan het lichtnet terug leveren dat is dat is het zelfde maar dan heb je meer nodig o.a. nieuwe electra meter voor terug leverig!!

    Verkoop auto lukt nog niet zo. Maar wel een bieder inmiddels.

    mvg Egbert