Gezocht: stuk land om zelfvoorzienend te gaan leven

  • Rohan Ticheler

    Wij, een jong stel, nu nog wonend in Nederland, gaan met onze huidige biologische kwekerij

    ( zie: www.hellingbos.nl ) stoppen om zelfvoorzienend te gaan leven in het buitenland.

    Wij zoeken een stuk grond in het buitenland met mogelijkheid om een ( simpel ) verblijf te bouwen. Zijn zowel op zoek naar een stuk land dat te koop is als wel naar mensen met hetzelfde idee, maar die al een stuk grond hebben en dit met gelijkgestemde willen delen.

    Onze Wensen: ruime plek in de natuur met eigen watervoorziening, mogelijkheid voor het houden van dieren en ruimte voor een grote moestuin. Het liefst een stuk land waar al volwassen noten en/ of fruitbomen aanwezig zijn,

    Wij zouden graag in contact komen met iedereen die iets soortgelijks weet/ wil/ heeft en/ of mensen met tips, links of ideeën.

    Alvast bedankt!

    Clara & Rohan

  • lars

    Hoi Clara en Rohan,

    Zal zeker niet makkelijk zijn jullie kwekerij te stoppen, maar ik kan me jullie wens goed voorstellen.

    Wij hebben Nederland verruild voor Transylvanie. We wonen in een traditioneel dorp, waar de huizen volledig uitgerust zijn voor het zelfvoorzienend bestaan.

    De traditionele huizen hier zijn van geheel natuurlijke materialen gebouwd, hebben een waterput, een stal voor de dieren, een bewaar kelder, een moestuin en een boomgaard

    met fruit en walnootbomen (ik zag dat jullie dat aantrekt!). Wij wilden ook eerst iets zelf bouwen, maar vonden hier eigenlijk al de hele struktuur om zo in te stappen.

    Je kunt op www.provisiontransylvania.com (website van onze cursussen in zelf voorzienend leven) meer zien over het leven in Transylvanie.

    groetjes

    lars

  • Lodewijk

    Hoi,

    Bij ons in het dorp (en er buiten) staan veel woningen. Allemaal met genoeg grond om jullie “dromen” waar te maken.

    En met de huidige koers van de forint is het nu de tijd om hier iets te kopen.

    Stuur een mailtje met je wensen naar fulopjakab@gmail.com

  • Lodewijk

    Hoi,

    In mijn vorig berichtje ben ik niet zo royaal geweest met informatie dus hier volgt wat meer info.

    Wij hebben 5 jaar geleden Nederland verlaten om verschillende reden. Te vol, geen tolerantie en alleen maar werken om de hypotheek of huur en andere vaste lasten op te hoesten. Wij hebben ons gevestigd in een dorpje in het zuid oosten van Hongarije. Waarom Hongarije? Aardige mensen, lekker klimaat, veel ruimte en de huizen en grond zijn nog betaalbaar. De mensen hebben ook nog tijd voor elkaar, niet nodig om een afspraak te maken als je eens langs wil komen en ook altijd tijd om elkaar te helpen.

    Wij proberen ons ze veel mogelijk zelf te redden. We houden beesten voor de slacht (varkens, schapen, geiten, konijnen, pluimvee), de kippen voorzien ons van eieren.

    We hebben een koe voor de melk, kaas, yoghurt, kwark, slagroom en zure room.

    We bakken zelf ons brood.

    En paardjes voor de lol.

    We hebben een boomgaard met diverse soorten fruitbomen. Het fruit bewaren we voor de winter, maken we in en gebruiken we voor jam. Druiven voor de wijn. Verder hebben we hier ook nog diverse notenbomen staan (walnoot, hazelaar en amandel).

    Verder hebben we een grote moestuin van ongeveer 600 m2. De aardappels en groenten worden bewaard of gaan de vriezer in. Ook maken we hier chutneys e.d. van. Zuurkool, zoetzure augurken, paprika in het zuur.

    We hebben een stukje bos voor stookhout, een eigen bron voor water.Helaas geen zonnepanelen voor de elektra maar is wel mogelijk.

    Je ziet het je kunt heel veel zelf doen

    In Hongarije staat dus ontzettend veel te koop. Allemaal groot genoeg om zelfvoorzienend te leven. Het is maar net wat je uit kunt geven en wat je wil.

    BV de boerderij van onze overbuurman. 16 Ha met weide, akkerland en boomgaard. Ruime boerderij, hele goede eigen bron met pomp (350 liter/min), stallen enz. Vraagprijs 20.000.000 forint (ongeveer 65.000 euro).

    En zo staan er heel veel boerderijen te koop. Voor redelijk boerderijtje/huisje met 6000 m2 moet je rekenen op 15.000 tot 20.000 euro.

    Heb je nog vragen of wil je wat advertenties van huizen zien stuur dan een mailtje naar fulopjakab@gmail.com

  • frans

    Beste mensen,

    Ik wilde even reageren op je oproep, wij willen namelijk ook in contact komen met mensen die zelfvoorzienend willen leven. Wij hebben nu een kleinschalig biologische geitenkaasboerderij in Midden Frankrijk en willen meer en meer de richting in van pure zelfvoorziening. We permatuinieren, maar zijn bang dat we ons bedrijf moeten verkopen om verder te komen in ons idealisme om zo onafhankelijk mogelijk te worden van de olie. We hebben Ierland in gedachten, heeft iemand ervaring met dit land? Ons ideaal lijkt met een stuk of wat gelijkgezinden, natuurlijk als buren, ieder voor zich. Maar met de mogelijkheid elkaar een helpende hand te bieden en kennis te delen.

    We zijn nog in de orientatiefase, wie zou het leuk vinden om met ons zijn/haar ervaringen te delen??

    Groet Frans

  • dezevenkruiden

    Beste Rohan

    Als je Hongarije zou overwegen, kan onze blog/website je een klein beetje een indruk geven hoe het landelijk leven in Hongarije eruit ziet. Zoals reeds in dit draadje is vermeld, er is veel te koop in Hongarije.

    Misschien een idee om onze blog te lezen om een idee te krijgen van het leven in Hongarije

    Hongaars Landleven

    Wij wensen jullie heel veel succes met jullie nieuwe project.

    Groetjes

  • Rohan

    Hoi Lars ,

    super interresant! We hebben je een mail gestuurd via contact@provisiontransylvania.com

    groeten Clara en Rohan

  • Elsje

    Ik sluit mij aan bij Kroetwusj en Lodewijk,

    In Hongarije is het groen, vrijwel altijd mooi weer en als je geen 65.000 eu hebt voor een huis dan kom je met 10.000 euro en 2 rechterhanden ook een heel eind.

    Wij kochten voor 10.000eu een boerderijtje met 5000m grond, in een vallei, beekje over het land, 2 walnotenbomen, peren-en appel bomen, schuur, waterput, wijnkelder, stukje bos voor hout, akker…etc… en nee geen bouwval, maar wel wat kluswerk. Het land is reuze vruchtbaar dus je moestuin levert vreselijke mooie groenten op waar je als je ze weckt de hele winter van kan eten. (goeie vrieskist is ook handig) Vrijwel ieder huis in Hongarije heeft een (buiten het huis gelegen) kelder waar je alles in op kan slaan. Ook heeft ieder huis een waterput waar je al je benodigde water uit kan halen. (wij zuiveren het en drinken het, regenwater wordt ook opgevangen maar dan voor andere doeleinden)

    Er is ruimte zat voor kippen en andere dieren.. (wel opletten dat ze niet door vossen en of egels gepakt worden, maar dat heb je in Nederland ook)

    Ja ik raad ook zeker Hongarije aan…

    groetjes

    Sonia

  • albert

    Wij bezitten in hartje Portugal een voormalige boerderij met ong 10 Ha land.

    Op een gedeelte van het terrein zijn wij begonnen met de bouw van een aantal 6 persoons huisjes, Deze locatie is uitstekend geschikt voor bijv. permaculture en om zelfvoorzienend te gaan leven in bijvoorbeeld een community. We denken er aan om het geheel te verkopen of om zelf een soort community op te zetten met gelijkgestemden.Ons terrein grenst aan het natuurpark “Serra da Estrella”.

    voor meer info graag prive mailen.

  • Rohan Ticheler

    Hallo Albert,

    Graag wil ik reageren, wat is je emailadres?

    Mijn email is: rainbowcountry89@hotmail.com

    Groeten,

    Rohan Ticheler